Ord og omgrep i opplæringslova
Her er ei liste over nokre omgrep som er nye i opplæringslova av 2024.
| Omgrep i opplæringslova av 1998 | Omgrep i opplæringslova av 2024 |
|---|---|
| Spesialundervisning |
Sjå utdjuping nedanfor |
| Tidleg innsats | Intensiv opplæring |
| Tospråkleg fagopplæring | Tospråkleg opplæring i fag |
| Særskild norskopplæring | Forsterka opplæring i norsk |
| Grunnskoleopplæring for vaksne | Førebuande opplæring for vaksne |
| Ordensreglement | Skolereglar |
| Knutepunktskole | Skole som har opplæring i og på teiknspråk |
| Grunnkompetanse | --- Sjå utdjuping nedanfor |
| Vidaregåande nivå 1/Vg1 osv. | Vidaregåande trinn 1 osv. (forkortinga vg1 osv. kan framleis brukast sjølv om den ikkje er brukt i lova) |
| Lærlingar/lærekandidatar/praksisbrevkandidatar/kandidatar for fagbrev på jobb | Dei som har eller skal ha læretid i bedrift |
| Lærekontrakt og opplæringskontrakt | Kontrakt om opplæring |
| Opplæringskontor | Samarbeidsorgan for lærebedrifter (opplæringskontor) |
| Vg3 i skole | Opplæringstilbod til dei som ikkje får læreplass |
| Musikk og kulturskole | Kulturskole |
| Sosialpedagogisk rådgiving | Rådgiving om sosiale og personlege forhold |
| Utdannings- og yrkesrådgiving | Rådgiving om utdannings- og yrkesval |
| Varsle | Melde frå |
| Skjerpa aktivitetsplikt | Skjerpa plikt til å melde frå |
| Undervisningsstilling | Lærarstilling |
Utdjuping
Spesialundervisning
Dette omgrepet er no delt i tre ulike omgrep:
- Individuelt tilrettelagd opplæring: Elevar har rett til individuelt tilrettelagd opplæring dersom dei treng det for å få tilfredsstillande utbytte av opplæringa, sjå opplæringslova § 11-6.
- Personleg assistanse: Elevar har rett til den personlege assistansen dei treng for å kunne delta i opplæringa og få tilfredsstillande utbytte av ho, sjå opplæringslova § 11-4.
- Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel: Elevar har rett til dei tekniske hjelpemidla og den fysiske tilrettelegginga dei treng for å kunne delta i opplæringa og få tilfredsstillande utbytte av ho, sjå opplæringslova § 11-5.
Grunnkompetanse
Omgrepet «grunnkompetanse» blir ikkje brukt i dagens opplæringslov, fordi reglane viser til kva opplæringa består av, ikkje kva ho skal føre fram til. Omgrepet grunnkompetanse gjer ikkje i seg sjølv informasjon om kva kompetanse som er oppnådd, da det omfattar både planlagd og ikkje-planlagd sluttkompetanse på eit lågare nivå enn studie- eller yrkeskompetanse.
Andre endringar
Kapittel 9 A er no kapittel 12: Etter innføringa av kapittel 9 A i 2017, blei «9 A-saker» eit omgrep som ofte var brukt om saker om skolemiljø. I opplæringslova av 2024 ligg paragrafane som gjeld skolemiljø i kapittel 12.
Barn med stort læringspotensial: Omgrepet «evnerike barn» blir ikkje brukt i regelverket, sjølv om omgrepet blir brukt i tidlegare forarbeid og i rettleiing. I forarbeida til opplæringslova er «barn med stort potensial for læring/stort læringspotensial» brukt i staden.