Udir tenker nytt om videregående skole
I Aftenposten 1. november utfordret elev Andreas Nyland Aspelund Utdanningsdirektoratet til å tenke nytt om studiespesialisering. Her svarer vi på innlegget.
Innlegget i Aftenposten (11.11. 2025) er skevet av Erlend S. Granrud i Udir, som et svar på Studiespesialisering – spesialisering på hva, egentlig?
Tenker nytt om videregående
Vi er enige i at det er på tide å tenke nytt om videregående opplæring.
I Aftenposten 1. november utfordret elev Andreas Nyland Aspelund Utdanningsdirektoratet til å tenke nytt om studiespesialisering. Han stiller spørsmål om dagens tilbud gjør elevene klare for høyere utdanning og selvstendig læring.
Vi er enige i at det er på tide å tenke nytt om videregående opplæring. Fagtilbudet, organiseringen og strukturen i studieforberedende opplæring har ikke endret seg stort siden 1990-tallet. Vi er i gang. I årene som kommer, vil det skje endringer i alle studieforberedende utdanningsprogrammer.
Vi vil høre mer fra elever og lærere. Derfor har vi besøkt mange skoler rundt om i landet. Der har vi snakket med både elever og lærere om erfaringer med dagens tilbud og behov for endringer.
Til våren er det universitetene og høgskolenes tur. Vi har også satt i gang et forskningsoppdrag, hvor Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) skal hjelpe oss å finne svar på hva elevene trenger for å være godt forberedt til videre studier.
Samtidig har videregående opplæring et annet formål. Den skal også gi elever det de trenger for å mestre egne liv og delta i samfunnet. Skolen er en av de viktigste samfunnsinstitusjonene vi har. Vi ønsker derfor velkommen en bred debatt om hva skolen skal være fremover.
Målet vårt er det samme som Andreas ønsker seg: en ny og bedre videregående opplæring som faktisk forbereder elevene til videre studier.