– Elever må lese mer for å bli gode lesere
Nasjonale prøver viser små endringer fra i fjor. På 5. trinn presterer elevene litt svakere i lesing og engelsk, og omtrent likt i regning. På 8. trinn gjør elevene det litt bedre i regning og engelsk, og likt i lesing.
Det er stadig flere av elevene på 5. trinn som er på det laveste nivået i lesing. Sammenlignet med 2022 er det 3400 flere elever på det laveste mestringsnivået. Samtidig er det færre som presterer på øverste nivå.
Gode leseferdigheter er viktig for all læring
– Alle grunnleggende ferdigheter er viktig, men det er spesielt alvorlig med svake leseferdigheter på femte trinn. Gode leseferdigheter er avgjørende for å forstå og lære i alle fag, og for å kunne delta aktivt i samfunnet på en kritisk og reflektert måte, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
I regning er det litt færre på laveste nivå i regning sammenlignet med fjorårets kull, men likevel en økning fra 2022.
Resultatene fra nasjonale prøver brukes av lærere og skoleledere for å følge opp elevene og se hva de har utfordringer med, slik at de kan gi dem en så god undervisning som mulig.
– Vi vet at elever blir bedre til å lese når de bruker tid på å lese, blir lest høyt for og opplever mestring. I dag bruker både voksne og barn mindre tid på å lese i fritiden. Dette kan vi alle bli bedre på, her spiller også foreldrene en viktig rolle, sier Rosenkvist.
Les også: Slik kan skolen øke elevers leseferdigheter og leselyst
Gutter er best i engelsk og regning
Årets resultater viser at guttene på 5. trinn presterer bedre enn jentene i regning og engelsk, mens i lesing er det motsatt. Kjønnsforskjellen er størst i regning, der 33 prosent av jentene og 23 prosent av guttene presterer på det laveste mestringsnivået.
– At en elev scorer på det laveste mestringsnivået betyr ikke at eleven ikke har kompetanse i faget. Men det er viktig å være ekstra oppmerksom på disse elevene, for å sikre at de får den kompetansen de trenger videre i skoleløpet, sier Rosenkvist.
På 8. trinn presterer guttene litt bedre enn jentene i regning, mens jentene presterer best i lesing. Det er mer jevne resultater for begge kjønn i engelsk.
Resultatene i lesing og regning på 8. trinn har vært relativt stabile siden 2023, etter at det var en tydelig nedgang fra 2022 til 2023. I engelsk har resultatene derimot gått oppover i disse årene.