Snekkerfaget med fordypningsområder – modulstrukturert opplæring for voksne (SNE05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter fordypning i trapp
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- bygge trapp i samsvar med gjeldende regelverk og drøfte hvordan avvik i bygningskonstruksjonen kan påvirke sluttproduktet
- velge og bruke ulike måleverktøy, måle trappeåpninger og vurdere hvordan lengde, bredde, høyde og vinkler påvirker trappekonstruksjoner
- tegne og konstruere trapp digitalt og vurdere hvilke faktorer som optimaliserer funksjonen, påvirker designet og hindrer ulykker
- velge materialer, festemidler og sammenføyningsmetoder og drøfte faktorer som sikrer styrken og funksjonen til konstruksjonen
- velge og bruke råvarer til trapper og vurdere hvilke faktorer som påvirker egenskapene, levetiden, styrken, sikkerheten og det estetiske uttrykket til sluttproduktet
- montere og ferdigstille trapper i samsvar med spesifikasjon og drøfte faktorer som påvirker konstruksjon og styrken i trappen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen fordypning i trapp når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen fordypning i trapp. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i fordypning i trapp. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
