Håndveverfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (HVF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter tradisjon og nyskapning
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- analysere vevde tekstilers form, farge, struktur, tekstur og tradisjon og kunne bruke dette som inspirasjon i eget arbeid
- gjøre rede for vevtradisjoner, historie og lokale særpreg, reflektere over dette i et kulturelt perspektiv og bruke denne kunnskapen i egen formgivning
- utforske dilemmaer som oppstår i spennet mellom tradisjon og nyskaping (hentet fra Læreplan i vg1 håndverk, design og produktutvikling)
- finne informasjon for å drøfte faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen tradisjon og nyskaping når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen tradisjon og nyskaping. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i tradisjon og nyskaping. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
