Håndveverfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (HVF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vevnaden
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- drøfte de ulike tekstilfibrenes egenskaper, opprinnelse og produksjon og gjøre rede for etiske valg, ressursutnyttelse, tilgjengelighet og holdbarhet og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- utforske og bruke ulike vevoppskrifter, utvikle egne oppskrifter og gjøre rede for hvordan materialbruk, trådtetthet, binding og formgivning påvirker kvalitet og funksjon
- etterbehandle og montere vevnader og anvende relevant merking og vaskeanvisning
- lage og anvende skisser og arbeidstegninger som grunnlag for idéutvikling og presentasjon av eget arbeid
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen vevnaden når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen vevnaden. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i vevnaden. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
