Historie (HIS01‑03)
Kompetansemål og vurdering

Eksempel på samanhengar

Forklaring

Kompetansemål og vurdering vg3

  • reflektere over korleis fortolkingar av fortida er prega av notidsforståing og forventningar til framtida
  • reflektere over korleis ulike aktørar bruker fortida, og drøfte formålet med denne historiebruken
  • utforske fortida ved å formulere problemstillingar, finne, vurdere og bruke ulikt materiale og presentere eigne slutningar
  • utforske ein historisk person og diskutere hans eller hennar tenking, handlingsrom og val i lys av samtida han eller ho levde i
  • samanlikne ulike framstillingar av ei hending og reflektere over at historiske framstillingar er prega av ståstaden og konteksten til opphavspersonen
  • drøfte i kva grad utviklinga i ulike periodar har vore prega av brot eller kontinuitet, og vurdere kva som gjer ei hending i fortida betydningsfull
  • gjere greie for tankar og ideologiar som har lege til grunn for politiske omveltingar frå opplysningstida til i dag, og vurdere kva desse har betydd for folks moglegheiter til demokratisk deltaking
  • reflektere over korleis teknologiske omveltingar frå den industrielle revolusjonen til i dag har endra folks liv og forma forventningar til framtida
  • gjere greie for årsaker til at menneske har migrert, og diskutere kulturmøta sett frå ulike perspektiv
  • gjere greie for årsaker til at kolonimakter la landområde under seg, og drøfte konsekvensar for menneske og samfunn i land og område som blei koloniserte
  • drøfte bakgrunnen for verdskrigane og eit utval andre sentrale krigar eller konfliktar og reflektere over om fredsslutningar har bidrege til å skape fred og forsoning
  • utforske folks handlingsrom og valmoglegheiter i konfliktsituasjonar og vurdere konsekvensar av vala dei har gjort
  • reflektere over korleis ideologiar og tankesett på 1900-talet og fram til i dag har bidrege til undertrykking, terror og folkemord som holocaust
  • analysere korleis framstillingar av fortida har blitt brukte i Noreg for å skape nasjonal identitet, og drøfte kva verknader dette har hatt for ulike grupper
  • utforske korleis folk har arbeidd for myndiggjering og frigjering i norsk og samisk historie, og gjere greie for korleis dei samstundes har bidrege til utviklinga av demokratiet
  • gjere greie for velferdsutviklinga i Noreg på 1900-talet og drøfte konsekvensar for folks liv
  • vurdere korleis mennesket har forhalde seg til naturen, forvalta og brukt ressursar, og bruke historiske perspektiv i samtale om berekraftige løysingar

Undervegsvurdering

Standpunktvurdering