Vg2 blomsterdekoratør (BLD02‑03)
Kjerneelementer
Blomsterdekorering
Kjerneelementet blomsterdekorering handler om å skape blomsterfaglige produkter gjennom analyser av personer, rom og anledning, og om å reflektere kritisk for å ta bevisste etiske og estetiske valg og begrunne valgene gjennom hele prosessen. Det handler om å bruke verktøy, teknikker og botaniske materialer på en formålstjenlig og nyskapende måte for å skape de ønskede uttrykkene på produktene. Kjerneelementet handler videre om å bruke komposisjonsprinsipper, farge og form til å skape funksjonelle produkter som er tilpasset moter, trender, stilhistorie og ulike kulturer. I tillegg handler kjerneelementet om å integrere arbeidet med helse, miljø og sikkerhet i alle delene av fagutøvelsen – fra planlegging til dokumentasjon av ferdig arbeid. Det handler også om å drøfte regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og om å reflektere over egen praksis.
Kommunikasjon og arbeidsliv
Kjerneelementet kommunikasjon og arbeidsliv handler om å bruke ulike kommunikasjonsformer for å analysere kundenes ønsker og forventninger. Videre handler det om å visualisere egne ideer for kunden og andre for å sikre en felles forståelse av produktet. Kjerneelementet handler også om økonomi, salg og markedsføring i produksjonsprosessene. Det handler videre om å utvikle strategier for å møte de behovene kundene har ut fra livssituasjon, kultur og tradisjoner. Kjerneelementet handler i tillegg om å presentere og eksponere et utvalg av materialer og produkter for å skape en stemning og et tema, både fysisk og digitalt.
Materialkjennskap
Kjerneelementet materialkjennskap handler om å tilegne seg kunnskap om navn, varebehandling, opprinnelse, sesong og holdbarhet for et bredt utvalg av botaniske materialer. Det handler videre om å bruke tekniske hjelpemidler i produksjonsprosesser for å oppnå et estetisk visuelt uttrykk og et funksjonelt produkt. Kjerneelementet handler også om å eksperimentere med materialer for å bli kjent med egenskaper, holdbarhet og bruksområder, om å reflektere kritisk over kvaliteten på materialene og om å utnytte materialene godt.