Vg2 blomsterdekoratør (BLD02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produksjon og arbeidsliv
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget blomsterarbeid og egen prosess
- utvikle faglige produkter i ulike stiler og uttrykk knyttet til ulike anledninger og kulturer
- benytte materialer og begrunne valget av materialer ut fra det ønskede uttrykket på et produkt og ut fra egenskapene og holdbarheten til materialene
- gjennomføre arbeidsoppgaver i tråd med gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet
- bruke ulike komposisjonsprinsipper og formalestetiske virkemidler i eget blomsterarbeid
- benytte formålstjenlige håndverksteknikker med hensyn til holdbarhet, funksjon, ressursutnyttelse, bærekraft og økonomi, og begrunne egne valg av håndverksteknikker
- gjøre rede for ulike stilepoker, stilformer, trender, moter og kulturelle utrykk og bruke denne kunnskapen som inspirasjon i blomsterarbeid
- vurdere og kvalitetssikre eget blomsterarbeid
- velge, bruke og vedlikeholde verktøy i praktisk arbeid
- utforske og eksperimentere med ulike teknikker og botaniske materialer
- reflektere over sammenhengen mellom bærekraft, oppbevaring av råvarer, ressursutnyttelse, avfallshåndtering og produksjon og import av botaniske materialer, og bruke denne kunnskapen i produksjon av blomsterfaglige produkter
- bruke et bredt utvalg av botaniske materialer og behandle disse på en forsvarlig måte med hensyn til holdbarhet og estetikk
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget produksjon og arbeidsliv når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i programfaget produksjon og arbeidsliv. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget produksjon og arbeidsliv ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget produksjon og arbeidsliv basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.