Vetuva
Vetuva er Udirs magasin med forskning og ny kunnskap om barnehagen. Vi ønsker å bringe forskning og praksis tettere sammen for at ny kunnskap deles og brukes i arbeidshverdagen i barnehagen. Skandinavisk forskning om barn (NB-ECEC) har mer om barnehageforskning.
Alle
Nyeste først
Mangfold med merverdi
Å leke på et nytt språk
Kampen for å bevare et språk
Personalet er trekkplaster for aktivitet
Engasjement for alle
Kongar og dronningar i barnehagen
Fra pasta og kjøttboller, til fisk og sellerirot
Å formidle kultur uten å gjøre den eksotisk
Kan vi snakke om mobbing i barnehagen?
Trygge huler og skjermede kroker
Hva er det som gjør en barnehage god?
Slik løses konflikter mellom barn i barnehagen
Kunsten å involvere seg
«Det er som å gråte inni seg»
Kompetente barn, kreative vaksne
Digitale ressursar kan løfte fram minoritetsspråka
Mer enn brunost og ski
Slik vekkjer dei songen til live
Barn som er gode til å leke, har også gode ferdigheter i matematikk
Den kjekkaste leiken
Å være mye ute i naturen gir kunnskap om miljø
Rammeplanen har fått en viktig plass i barnehagen
En barnehage med bærekraft satt i system
En barnehage med plass til alle
Risikoleik for barn som er 1-3 år
De yngste barna får lite støtte på læring og språk
Kommunikasjon mellom barnehage og foreldre
Opplever barna at barnehagen er et sted med mye støy?
Når barnet har et annet morsmål
Har aldersblanding noe å si for barns språkutvikling?
Å lese bøker betyr mykje for språkutviklinga
Slik kan personalet stimulere leiken
Mamma, pappa og barn: Den tradisjonelle kjernefamilien dominerer i barns rollelek
Tillitsarbeidet mellom foreldrene og barnehagen
Pedagogiske ledere har en krevende dobbeltrolle
Korleis kan vi vite om dei minste trivst i barnehagen?
Hvorfor snakker vi ikke lenger om omsorg i barnehagen?
Barnehagen må ta vare på barns engasjement for naturen
Noen barn trenger hjelp til å leke
Fysisk lek smitter
Utfordrende å finne balansen mellom barnets og fellesskapets behov
Lek og læring er like viktig
Barna lærer kritisk tenkning gjennom diskusjoner
Ikke alle barn har medbestemmelse i barnehagen
Klar – Ferdig – Skolestart
Trivsel i barnehage og på skole går hand i hand
Hvem gjør hva i barnehagen?
Få verdikonflikter mellom foreldre og barnehage
Hvilestunden – så mye mer enn vi tror
Et matematikkeventyr
Sang og musikk – kan bidra til bedre språkutvikling
Tid til å snakke og leke
Medvirkning er mer enn å bestemme selv