Miniforedrag: Lekens betydning for barns livsmestring og helse
I denne filmen forteller Charlotte Lunde om lekens betydning for barns utvikling. Lek er tilsynelatende en formålsløs aktivitet, men hvorfor leker alle pattedyr da?
Snakk med noen kollegaer, eller reflekter selv, før du ser dette miniforedraget: Hva er egentlig lek?
Filmen varer i 6 minutter.
Ifølge rammeplanen skal leken ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.
Charlotte Lunde, lege og barnepsykiater, forteller i denne filmen om lekens betydning for barns livsmestring og helse. Hun er opptatt av at leken ikke bare er gøy for barna, men at den er helt essensiell for at de skal kunne lære seg livsviktige ferdigheter. Hun snakker også om at risikolek er helt nødvendig for at barna skal bli robuste, ved å lære seg å mestre egen frykt, kroppen sin og å utfordre grenser for å forstå hva de tåler og ikke tåler.
I dette miniforedraget har Charlotte en vitenskapelig inngang. Hun viser til forskning på ulike dyrs lek, og hvilke funn forskere har gjort om hvor viktig leken faktisk er.
Refleksjonsspørsmål
- Har vi et eksempel på en gang da vi bidro aktivt til at et barn kom med inn i en lek? Hva gjorde vi?
- Hva legger vi i begrepet risikolek? Legger vi til rette for dette i vår barnehage?
- Hvilke holdninger har vi til risikolek?
- Lunde sier at den ufrie leken ikke finnes. Hva mener vi?
- Har vi tenkt at det er en annen årsak til at barn leker?