Miniforedrag: Et helhetlig syn på livsmestring og helse i barnehagen
Cecilie Evertsen forteller i denne filmen om hvordan dere som jobber i barnehage kan bygge robuste barn gjennom å arbeide med det hun kaller barnas ikke-forhandlingsbare behov, gode relasjoner og positivt stress.
Snakk med noen kollegaer, eller reflekter på egenhånd, før du ser dette miniforedraget:
- Hva tenker du på når du tenker på ordet livsmestring?
- Hva kan livsmestring være for barn?
Filmen varer i 9 minutter.
Ifølge rammeplanen skal barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnehagen skal fremme barnas fysiske og psykiske helse.
Cecilie Evertsen, førsteamanuensis i pedagogisk psykologi ved Universitetet i Stavanger, forteller i dette miniforedraget om et holistisk, eller helhetlig, syn på livsmestring og helse i barnehagen.
Hun er opptatt av at dere som jobber i barnehagen må ivareta barnas såkalte ikke-forhandlingsbare behov. Dette er behov som mat, søvn, det å la tankene kunne vandre fritt og å høre til en flokk. At barna får dekket de ikke-forhandlingsbare behovene fremmer kapasiteten de har til å samhandle.
Relasjoner er viktige for barn og for arbeidet dere gjør i barnehagen. Hver eneste lille samhandling dere har med barna betyr noe. Kvaliteten på relasjonene dere klarer å gi barna i barnehagen påvirker barnas psykiske helse her og nå, men også i framtiden.
Cecilie Evertsen snakker også om hvordan stress kan gjøre barna både robuste og sårbare, og at dere som jobber i barnehagen kan gi barna trygge og gode erfaringer ved å skille mellom utviklingshemmende stress og utviklingsfremmende stress.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan tilrettelegger vi for de ikke-forhandlingsbare behovene hos oss?
- På hvilke måter bidrar vi til at alle barn opplever å være en del av et fellesskap?
- Evertsen sier at det er feil å si at robuste barn skal tåle motstand alene. Hva tenker vi om det?
- Hvilke småting i hverdagen kan ha stor betydning for barns livsmestring i barnehagen?