Dronning Sonjas skolepris skal annethvert år tildeles en skole som:
- arbeider langsiktig, systematisk og kunnskapsbasert med elevenes læringsmiljø
- praktiserer likeverd og inkludering på en slik måte at hver enkelt elev opplever å bli verdsatt i et miljø preget av medvirkning, trygghet og fellesskap
- kjennetegnes ved positive relasjoner mellom elevene og de ansatte, og elevene imellom - og ved et godt samarbeid mellom skole og hjem.
Både likeverd og inkludering er prinsipper som verdsettes høyt i norsk skole, hvor elevene skal oppleve et skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.
Langsiktig, systematisk og kunnskapsbasert
Juryen vurderer Skaun ungdomsskole som en verdig vinner av Dronning Sonjas skolepris. Skolen sitt arbeid med inkludering og likeverd framstår både langsiktig, systematisk og kunnskapsbasert gjennom tydelige strategier ordnet i fremmende, forebyggende og håndterende tiltak. En ekstern skolevurdering fra januar 2025 framhever blant annet denne systematikken.
Skolen skriver i sin søknad at «[v]i mener at et inkluderende og mangfoldig skolemiljø ikke kan bygges gjennom enkeltstående tiltak, men gjennom en helhetlig skolekultur der både elever, ansatte, foresatte og lokalmiljøet aktivt deltar i å skape en inkluderende hverdag.» Dette opplever juryen som et viktig utgangspunkt for å realisere inkluderingsambisjonen i norsk skole. Inkluderingsarbeidet framstår som godt forankret i ledelsen og hos øvrige aktører og er hovedfokus i de ansattes utviklingsmøter.
Medvirkning, trygghet og fellesskap
Med visjonen «Alle skal føle at de duger» som rettesnor, har skolen utviklet en tydelig og gjennomgripende kultur der hver elev blir sett, verdsatt og gitt mulighet til å lykkes. Den tredelte tilnærmingen – fremmende, forebyggende og håndterende tiltak – sikrer at arbeidet med trivsel og mestring er både systematisk og bærekraftig. De praktiske læringsarenaene som Børsabåten Einar og Tuva Aktivitetssenter, gir elever med ulike styrker og behov reelle opplevelser av mestring og fellesskap. På den måten framstår de som en helhetlig skole som møter elevenes ulike evner og forutsetninger. Skolen har i tillegg valgt å utvide staben med assistenter med bachelorutdanning, i tillegg til den ordinære lærernormen.
Skaun ungdomsskole praktiserer medvirkning både gjennom et aktivt elevråd og ved at elever deltar aktivt i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktiske prosjekter. Basert på skolens beskrivelse av arbeidsformer, vurderer juryen at elevene har reell medvirkning, de er medskapere gjennom å bli involvert. Som en del av MOT-programmet «Robust ungdom» jobber de for å bidra til trygghet i skolemiljøet. Årlig livsmestringsuke, programmet «God start», regelmessig kartlegging av elevmiljøet og etablerte rutiner for å håndtere krenkelser bidrar også til et trygt og godt skolemiljø. Skolebygget er samlokalisert med bibliotek, kulturhus og kulturskole, noe som vitner om en aktiv skoleeier og god strategisk tenking om skolen sin plass i lokalsamfunnet. Skolen blir en bro over til fritiden og skole blir et felles prosjekt i lokalmiljøet. Skolen er i aktiv dialog med lokalmiljø, politi og SLT (Samordning av lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak) for å bidra til et bedre ungdomsmiljø.
Skaun ungdomsskole har ulike faste aktiviteter som utflukter, elevbedriftsmesse, skoleball og skolerevy. Disse skal bidra til å styrke elevenes opplevelse av fellesskap. Skolen benytter seg av den tette tilknytningen til lokalmiljøet og arrangerer for eksempel månedlig frokost i samarbeid med menighetspedagogene i Skaun menighet. Ansatte er synlige også på arrangementer utenfor skolens regi, som eldretreff, og alle lærere oppfordres til å delta på skoleball for å dele gleden med elevene.
Skolen er en Erasmus+-skole og har allerede både hospitert i andre skoler og tatt imot elever og lærere fra ulike land. Deltakelse i Erasmus+ bidrar til et utvidet perspektiv på inkludering og likeverd for de elevene som deltar, men også for medelever gjennom de erfaringer de får del i og gjennom å være vertskap for elever fra andre kulturer og ulike skolesystemer.
Positive relasjoner og samarbeid med hjemmet
Skaun ungdomsskole viser en forbilledlig evne til å involvere både elever og foresatte i arbeidet med å skape et inkluderende miljø. Gjennom tydelige rutiner og åpen dialog bygges et sterkt partnerskap mellom hjem og skole. Dette understreker betydningen av gjensidig respekt og felles ansvar for elevenes trivsel og utvikling. Skolens FAU har bidratt inn i søknaden og skriver blant annet at «Skaun ungdomsskole tar elevene på alvor. […] De tør å gå den ekstra omveien for hver enkelt elev.» Foreldrene opplever å være en del av skolens fellesskap. Skolen har etablerte rutiner for å holde foresatte informert, men også involvert i skolehverdagen. De arrangerer også temakvelder for foresatte.
Konklusjon
Samlet sett leser juryen søknaden som et tydelig vitnemål om at inkludering ved Skaun ungdomsskole er en levd virkelighet.