Filmside inkluderende russetid
Filmer som kan brukes til å reflektere over russetida.
I denne filmen snakker leder av Elevorganisasjonen, Madelen Kloster, om hvordan du som elev kan være med på å skape en inkluderende russefeiring. Elevorganisasjonen er opptatt av at du som elev bidrar inn i russestyret, og/eller på aktiviteter som er for hele trinnet.
Refleksjonsspørsmål basert på filmen
Hva er dine forventinger for tiden på videregående skole og når det gjelder russetiden?
Hva betyr det for deg at russetiden skal være inkluderende?
Hvordan tenker du at skolene kan bidra til å skape en inkluderende russetid for alle elever?
Russestyrets rolle:
Hvorfor er det viktig å ha et demokratisk valgt russestyre?
Hvilke typer aktiviteter kan russestyret arrangere for å inkludere alle avgangselever?
Hva slags større arrangementer kan russestyrene på tvers av skoler arrangere sammen?
Markedsaktørenes påvirkning:
Hvordan påvirker markedsaktørene din opplevelse av russetiden? (Hva har du sett, hvilke forventninger har du ut fra det du har sett osv.)
Hva kan gjøres for å motvirke presset om å kjøpe dyrt utstyr til russetiden?
Personlige valg og økonomi:
Hvordan kan du og ditt trinn ha en fin russetid uten å bruke mye penger?
Hva er dine tanker om å være med i en russegruppe eller på en russebuss?
Elevmedvirkning satt i system og Aktiv russ
Storhamar videregående skole vant Dronning Sonjas skolepris i 2023. Her møter dere avdelingsleder for Idrettsfag, Eva Grytan, som forteller hvordan de arbeider med kultur- og holdningsskapende arbeid, og prosjektet Aktiv russ.
Holdningsskapende arbeid
Hvordan kan skoleledelsen og ansatte på skolen arbeide med holdningsskapende arbeid knyttet til trivsel, skolemiljø og spesielt knyttet til russetiden?
Elevmedvirkning og kulturbygging
På hvilken måte kan elevene involveres i skolens utviklingsarbeid, og hvordan påvirker dette skolens kultur?
Hva er betydningen av å innhente elevstemmen i skolens utviklingsarbeid, og hvordan kan dette gjøres systematisk?
Hvordan påvirker elevenes deltakelse i beslutningsprosesser deres læring, helse og trivsel, og hvordan kan skolen støtte dette?
Har dere felles temadager og arrangementer knyttet til russetiden? Hvordan er elevene involvert i planleggingen av disse?
Holdningsskapende arbeid
Storhamar vgs bruker Aktiv russ i sitt holdningsskapende arbeid rettet mot russetiden. Hva gjør dere for å arbeide med holdninger i forbindelse med russetiden?
Hvordan arbeider dere for at elevene får reflektere over risikofaktorer i russetiden?
Samarbeider dere med andre utenfor skolen om tematikker knyttet til russetiden?