Film: Elevmedvirkning
I denne filmen snakker Grete Vandvik fra Redd Barna om elevers rett til medvirkning.
Hva er elevmedvirkning, hvorfor er det viktig og hvordan kan dere legge til rette for at elevene skal få medvirke i sin skolehverdag?
Denne filmen er del av innholdet vårt om skolemiljø.
Ni prinsipper for god og meningsfull medvirkning
FNs komité for barnets rettigheter har utarbeidet ni prinsipper som hjelper oss til å sikre at medvirkningen er meningsfull for barna selv, at de føler seg trygge og ivaretatt, og at de faktisk blir tatt alvorlig.
Redd Barna har her oversatt og bearbeidet de ni prinsippene med tanke på elevers medvirkning i skolen.
1. Informasjon og ærlighet
For at elevene skal kunne uttrykke hva de mener om saker, må de få informasjon som er tilstrekkelig og tilpasset dem. De må få vite hva som skjer på skolen, hvilke rettigheter de har, hva og hvordan de kan påvirke, hvem som bestemmer hva og hvorfor. Informasjonen må være tilgjengelig og forståelig for alle elevene.
2. Frivillighet
Å uttrykke meningene sine og påvirke skal være frivillig. Når elever medvirker, bør det være lystbetont og drevet av indre motivasjon. De skal aldri tvinges, presses eller lures til å delta eller til å dele meningene sine. De skal også kunne trekke seg eller ombestemme seg.
3. Respekt
Alle elever skal bli møtt med respekt. De skal kunne være seg selv, og ingen skal bli latterliggjort, undervurdert, bedømt eller overhørt på grunn av den de er, eller meningene sine. Voksne skal også vise respekt for den hverdagen elevene lever i, og ikke stille krav som går på bekostning av rettighetene de har til nok hvile, fritid og samvær med venner. Elevenes rett til privatliv skal også respekteres.
4. Relevans
Det elevene er med på, og det elevene blir spurt om å mene noe om, må oppleves relevant for dem. Det betyr at elevene må føle at det angår dem, og at de kan bidra meningsfullt, med utgangspunkt i sine erfaringer og sin kunnskap. Voksne kan ikke alltid vite hva som er relevant for barn. Når elevene gis mulighet til å ta initiativ og sette agendaen på bakgrunn av sine egne prioriteringer, gjør det medvirkningen enda mer relevant for dem.
5. Barnevennlig
Når elever medvirker, skal de trives, utvikle seg og oppleve mestring. Elevene må få medvirke på en måte som passer for dem. Elever er forskjellige, og det som passer for én elev, passer ikke alltid for en annen. Barnevennlig betyr også at elevene må få nok tid og hjelp av voksne til å kunne forberede seg, finne ut av hva de selv mener om ulike saker, og hvordan de kan uttrykke meningene sine på en måte som de selv er komfortable med.
6. Inkluderende
Alle elevene på skolen skal ha den samme muligheten til å uttrykke seg, bli hørt og påvirke, uansett hvem de er, hvor gamle de er, hvor de bor, hvilken bakgrunn de har. Alle elevene er like mye verdt og er like viktige å lytte til uansett hvem de er! Dersom en elev trenger ekstra støtte for å kunne medvirke på lik linje med de andre elevene, for eksempel på grunn av språk eller funksjonsevne, må voksne sørge for at eleven får denne støtten.
7. Opplæring
Skolens ansatte må være godt forberedt og ha den kunnskapen, de ferdighetene og hjelpemidlene som trengs for å kunne legge til rette for at elevene får medvirke på en god og meningsfull måte. Elevene trenger kunnskap om hvilke rettigheter de har, må få styrket sine ferdigheter og få opplæring for å kunne ta i bruk sin rett til å bli hørt effektivt og på egne premisser.
8. Trygghet
Når elevene medvirker, skal de være og føle seg trygge, og de skal være beskyttet mot ulike former for risiko som følge av sin medvirkning. Dersom de opplever noe som gjør dem redde, eller som er vondt eller ubehagelig, må de vite hvordan de kan si ifra og få hjelp. De skal kunne varsle trygt og bli tatt alvorlig.
9. Etterrettelighet
Når elever medvirker, skal de oppleve at de voksne er til å stole på, at de holder det de lover, og tar dem alvorlig – også i etterkant av at de har uttrykt meningene sine. Elevene må få vite hva som skjer videre i prosessen. De må få tilbakemeldinger på utfallet, hva som er bestemt, og hvordan innspillene eller meningene deres er blitt vektlagt. Dersom voksne bestemmer noe annet enn det elevene selv har uttrykt ønske om, skal de få forklart hvorfor. Elevene skal også gis mulighet til å evaluere eller gi tilbakemeldinger på det de har vært med på.
Kilde: Generell kommentar til artikkel 12, kapittel 11, D: Grunnleggende krav til gjennomføringen av barnets rett til å bli hørt. Disse prinsippene er oversatt og bearbeidet av Redd Barna.