Endringstekst til programfag fremmedspråk

Vi har revidert tekstene om standpunktvurdering i læreplanen for fremmedspråk for å gjøre dem tydeligere. Nye versjoner av læreplanene for både fellesfag (FSP01-04) og programfag (PSP01-04) ble fastsatt 01.08.2025, og ligger nå tilgjengelig på Udir.no.

Læreplanen i fremmedspråk legger stor vekt på kommunikativ kompetanse, altså evnen til både å forstå og å bli forstått. Dette innebærer at elevene skal utvikle både produktive ferdigheter (å uttrykke seg muntlig og skriftlig) og reseptive ferdigheter (å forstå muntlig og skriftlig språk). Selv om dette har vært et gjennomgående prinsipp i læreplanen, har det tidligere ikke kommet klart nok fram i teksten om standpunktvurdering. Derfor er denne teksten nå endret for å presisere at både muntlig og skriftlig forståelse, samt muntlig og skriftlig formidlingsevne, skal vurderes likt.

Endringen er markert med uthevet skrift nedenfor:

Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i fremmedspråk ved avslutningen av opplæringen på nivå I. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i fremmedspråk nivå I basert på elevens kommunikative og interkulturelle kompetanse, der både forståelse og formidlingsevne tillegges like stor vekt. Læreren skal sette karakter i fremmedspråk muntlig basert på kompetansen eleven har vist i muntlige situasjoner, både spontane og planlagte. Læreren skal sette karakter i fremmedspråk skriftlig basert på kompetansen eleven har vist i et utvalg kortere og lengre tekster.