Markedsføring og salg

Markedsføring og salg

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for produktutviklingsprosesser og produkters livssyklus, og bruk av ulike konkurransemidler i salg av varer og tjenester
  • lage og presentere en markedsplan for en virksomhet
  • tilpasse salg og markedsføring til kjøper- og selgerrollen i forbruker-, bedrifts- og institusjonsmarkedet
  • kommunisere muntlig og skriftlig med kunder og leverandører i ulike markeder
  • gjøre rede for kjøperatferden i ulike markeder
  • vurdere trender i utviklingen av ulike produkter og tjenester, og tilpasse produkt og tjenesteleveranse etter dem
  • drøfte forhold ved netthandel, telefonsalg og direkte salg i forbrukermarkedet
  • foreslå tiltak i det fysiske ytre og indre salgsmiljøet som fremmer profilering og salg av varer og tjenester
  • gjennomføre salgs- og mersalgsprosesser ved hjelp av hoved- og tilleggsleveranser til forbruker-, bedrifts- og institusjonsmarkedet
  • vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg
  • bruke produktkunnskap, bransjekunnskap og forbrukerkunnskap i samhandling med kunden
  • yte service i samsvar med etiske retningslinjer for bransjen
  • bruke IKT som redskap i salgssituasjoner
  • gjøre rede for samarbeidsformer i service- og varehandelsbedrifter

Side 5 Av 10

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!