Læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk (NOR3-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram

Muntlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • problematisere norskfaglige emner i framføringer og diskusjoner
  • sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program
  • analysere og vurdere sammenhengen mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangere
  • tolke fra samisk til norsk i dagligdagse situasjoner og i saker som er knyttet til skolen og lokalsamfunnet

Skriftlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • reflektere over innholdet i et utvalg sentrale norske tekster fra middelalderen fram til 1870, lest i moderne språkform
  • skrive litterære tolkninger og andre resonnerende tekster
  • gjøre rede for et utvalg nordiske tekster i oversettelse og i original
  • lese og analysere eksperimenterende og modernistiske tekster
  • begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene
  • vurdere argumentasjon i andres tekster
  • bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sjangere
  • beherske formverk og tekstbinding
  • skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon
  • skrive essay med utgangspunkt i litterære tekster og norsk tekst- og språkhistorie

Sammensatte tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • analysere og vurdere ulike sjangere i tekster hentet fra TV, film og Internett
  • analysere og vurdere samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, grafikk og design og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål
  • bruke ulike medier for å presentere ulike teksttyper
  • sammenlikne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet
  • analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved hjelp av begreper fra retorikken

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for viktige utviklingslinjer og noen sentrale forfatterskap i norsk litteratur på 18. og 19. hundretallet
  • drøfte fellesskap og mangfold, kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et bredt utvalg norske og oversatte samtidstekster i ulike sjangere
  • gjøre rede for hvordan litteratur og andre kunstuttrykk i og utenfor Norge har påvirket hverandre de siste århundrene
  • utforske likheter og ulikheter i konstruksjonen av ”det samiske” og ”det norske” i tekster fra samisk og norsk litteratur
  • gjøre rede for særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter
  • vurdere språklige nyanser ved oversettelser til norsk fra andre språk som eleven mestrer
  • gjøre rede for hovedlinjene i norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1830-årene til vår tid
  • drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag
  • diskutere konsekvenser av fornorskingspolitikken i de samiske områdene
  • bruke sentrale databaser og andre faglige kilder, både tradisjonelle og elektroniske i egne arbeider
  • gjennomføre arbeidet med en selvvalgt oppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne

Side 13 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!