Analyse av nasjonale prøver for 5. trinn 2020
Guttene presterer gjennomgående noe svakere på alle prøvene i år sammenlignet med i fjor. Jentenes prestasjoner varierer på de ulike prøvene. Resultatene gir ikke noe tydelig svar på hvilken betydning vårens hjemmeundervisning har hatt for elevenes læring.
Hovedpunkter
- Det er ingen endringer nasjonalt i gjennomsnittlige skalapoeng i lesing, regning og engelsk.
- Guttene presterer litt bedre enn jentene i regning på årets prøve, mens i lesing er det motsatt. I engelsk presterer guttene og jentene mer jevnt. Dette er i tråd med tidligere års resultater.
- Andelen jenter på høyeste mestringsnivå i engelsk har økt jevnt siden 2016.
- Guttene presterer noe svakere i år sammenlignet med i fjor på alle prøvene.
- Jentene presterer litt bedre i år sammenlignet med i fjor i lesing og engelsk.
Små endringer i prestasjoner over tid
Høsten 2020 gjennomførte rundt 60 000 elever på 5. trinn nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk. Nasjonalt er det ingen endring i gjennomsnittlig skalapoeng i lesing, regning og engelsk fra vi startet å måle utvikling over tid og frem til 2020.
Tall og og fakta
De fleste elever deltar på nasjonale prøver
Deltakelsen på nasjonale prøver på 5. trinn er generelt høy. 93 prosent av elevene deltar i lesing og engelsk, og 94 prosent i regning. Det er til sammenligning omtrent to prosentpoeng høyere deltakelse på 8. trinn.
Flest presterer på høyeste mestringsnivå i Oslo
I 2020 skiller det tre skalapoeng mellom fylkene med høyest og lavest gjennomsnittlig skalapoeng på alle prøvene.
Fordelingen av elever på mestringsnivå viser at det er størst forskjell mellom fylkene i andelen elever på høyeste mestringsnivå. Det er særlig Oslo som skiller seg ut ved at mange elever presterer på høyeste mestringsnivå. For eksempel presterer om lag 30 prosent av elevene i Oslo på det høyeste mestringsnivået i lesing. Til sammenligning presterer 23 prosent av elevene i Viken, fylket med nest høyest andel, på høyeste mestringsnivå. Oslo har også færrest elever på laveste mestringsnivå i lesing, kun 18 prosent. Vi ser det samme mønsteret også i resultatene for regning og engelsk.
Jentene gjør det stadig bedre i engelsk
Jentene har, med unntak av i 2019, prestert ett til to skalapoeng høyere enn guttene i lesing. I år er differansen ett skalapoeng. I regning og engelsk har guttene de siste fem årene prestert bedre enn jentene. I år presterer guttene to skalapoeng høyere enn jentene i regning. I engelsk presterer guttene og jentene nå likt.
Guttene presterer altså i gjennomsnitt noe svakere på alle de tre prøvene i år sammenlignet med i fjor. Jentene har derimot forbedret resultatene i både lesing og engelsk, mens i regning presterer jentene marginalt svakere i år enn i fjor.