Utvikling av nasjonale prøver - vertikal lenking i regning
Er det mulig å lenke sammen resultater på nasjonale prøver i regning på 5. og 8. trinn slik at vi kan si noe om elevenes progresjon?
Matematikksenteret har, sammen med Centre for Educational Measurement, utviklet og prøvd ut et slikt lenkedesign.
Prosjektet består av to deler:
Første del av prosjektet ser på om nasjonale prøver i regning for 5. og 8. trinn måler den grunnleggende ferdigheten i regning så likt at det er forsvarlig å plassere resultatene fra prøvene på samme skala.
Andre del av prosjektet undersøker om det er mulig å etablere et enkelt og robust design (et vertikalt lenkedesign) for å si noe om progresjon uten ressurskrevende utvikling av nye trinnspesifikke prøver.
Hovedfunn
- Regneferdigheter, slik de er målt ved de nasjonale prøvene i regning, oppfører seg som et endimensjonalt konstrukt. Det er derfor empirisk meningsfullt å plassere prøvene for 5. og 8. trinn på samme skala.
- Den vertikale lenkingen av de nasjonale prøvene i regning kan gjøres uten at vi trenger å utvikle nye prøver på 6. og 7. trinn
- Det anbefales at det utvikles et felles helhetlig rammeverk for prøvene på 5. og 8. trinn, inkludert en tekst som beskriver et begrenset antall mestringsnivåer.
- Man finner en betydelig andel elever med tilsvarende prestasjoner i regning på alle trinn som var med i prosjektet (5., 6., 7. og 8. trinn). Dette tilsier at det både er relevant og nyttig å utvikle én felles og trinnuavhengig mestringsbeskrivelse. Slike mestringsbeskrivelser vil være et nyttig verktøy for lærere for å identifisere den nærmeste utviklingssonen til elever og grupper av elever.