Delrapport 1

Relevans i fag- og yrkesopplæringen

Det store flertallet av faglærte opplever at det er et godt samsvar mellom innholdet i utdanningen og de arbeidsoppgavene de har i arbeidslivet, og at fagbrevet var viktig for å få den jobben de har i dag. 

Noen av hovedfunnene:

Tilknytningen til arbeidslivet er svakere for faglærte fra helse- og oppvekstfag enn for de fra bygg- og anleggsteknikk

For faglærte fra bygg- og anleggsteknikk tar det også kortere tid å få fast arbeid etter fagprøven, enn for de fra helse- og oppvekstfag som i tillegg har en betydelig større andel som er ansatt i deltidsstillinger. I tillegg er flere ansatt i midlertidige stillinger og som ringevikarer. De fleste faglærte fra bygg- og anleggsteknikk jobber heltid. De aller fleste fra begge utdanningsprogram har en jobb som er relatert til utdanningen de har tatt. 

Innenfor begge utdanningsprogram opplever det store flertallet av faglærte at fagbrevet var svært viktig for å få den jobben de har i dag

Flertallet oppgir også at det er vanlig at andre som gjør samme type jobb, har det samme fagbrevet som de selv har. Når det gjelder helse- og oppvekstfag, er det samtidig ikke helt uvanlig at lignende arbeid kan utføres både av personer med høyere utdanning og av personer uten noen spesiell utdanning.

Det er et godt samsvar mellom innholdet i utdanningen og de arbeidsoppgavene de faglærte fra begge utdanningsprogram har i arbeidslivet

Det store flertallet mener at de får brukt den fagkompetansen som ligger i fag- og yrkesutdanningene i den jobben de har i dag. I rapporten finnes også resultater knyttet til enkeltfag innenfor utdanningsprogrammene.

Arbeidsgiverne oppgir at de vektlegger fagbrev når de ansetter

Dette oppgir arbeidsgiverne innenfor helse- og oppvekstfag i større grad enn innenfor bygg- og anleggsfag, selv om prosenten er høy for begge. Dette kan tolkes innenfor rammen av at det i større grad er formaliserte utdanningskrav innenfor helse- og oppvekstfag.

En stor andel av de faglærte fra begge utdanningsprogram kan tenke seg å ta mer utdanning

Faglærte fra begge utdanningsprogram mener at fagutdanningen har gitt dem et godt grunnlag for å gå videre på fagskole, men i mindre grad universitet og høyskole. Faglærte fra helse- og oppvekstfag mener i noe større grad at fagutdanningen har gitt dem et godt grunnlag for å ta utdanning ved universitet og høyskole.

Rapportserie