Lærerundersøkelsen

Lærere og elever har lik oppfatning av elevenes læringsmiljø

Lærere og elever er samlet sett enige i sine vurderinger av elevenes læringsmiljø. Lærerens svar viser imidlertid forskjeller mellom skoleslag, geografi, kommuner og ikke minst mellom skoler. Forskjellene er tydeligst når det gjelder vurderingen av det fysiske læringsmiljøet og i vurdering av skolens ledelse. 

Hovedfunn

  • Lærere og elever har lik oppfatning av elevens læringsmiljø.
  • Forskjeller mellom kommunene i lærernes vurderinger av det fysiske læringsmiljøet.
  • Sammenheng mellom skolens ledelse og elevenes læringsmiljø.

Lik oppfatning av elevenes læringsmiljø

Lærernes svar er i svært stor grad samsvarende med det som elevene svarer i Elevundersøkelsen. Det vil si at elever og lærere har en nokså lik oppfatning av de ulike forholdene ved elevenes læringsmiljø. Dette innebærer at et stort flertall av lærerne opplever elevenes læringsmiljø som godt.

Stor forskjell mellom kommunene i vurderingen av det fysiske læringsmiljøet

Forskjellene mellom skolene er tydeligst når det gjelder vurderingen av det fysiske læringsmiljøet. Det gjelder særlig vurderinger av skolebygget og skolens fasiliteter, som garderober, toaletter og lignende, men også i vurdering av læremidler. Mellom kommunene er det i vurderingen av skolebiblioteket at forskjellen er tydeligst.

Sammenheng mellom skolens ledelse og elevenes læringsmiljø

Det er også tydelige forskjeller mellom skolene i vurderingen av skolens ledelse. Indeksen «ledelse» korrelerer signifikant med alle de andre variablene i undersøkelsen. Det betyr at det er sammenheng mellom hvordan lærerne vurderer ledelsen ved skolen og elevenes læringsmiljø. Spesielt tydelig er sammenhengen når det gjelder spørsmål om samarbeid med hjem og foreldre. Dette er i tråd med annen forskning, som viser at det er forhold ved skolen og ledelsen som får betydning for elevenes læringsmiljø.

Om lærerundersøkelsen