Bevisst bildebruk er viktig for begrepslæring

Rapporten "Kartlære og begreper i Østlandets geografi" tar for seg undervisningen om temaet Østlandet i en 5. klasse.  

Egenproduserte læremidler

I casen arbeider elevene med ulike typer læremidler for å utvikle forståelse av kart, fagbegreper og faktakunnskaper relatert til Østlandets fylker. Analysen viser at lærerens egenproduserte læremidler med bilder, kart og skrift, som ble gjennomgått og delt ut til elevene, ga selve strukturen til hele undervisningsforløpet. Læremidlene som læreren hadde laget, fungerer godt for å binde sammen elevenes hverdagserfaringer og begrepslæring i geografi som en kumulativ prosess.

Bildene fikk egenverdi 

I elevenes egen produksjon av sammensatte tekster, som var PowerPoint-presentasjoner, observerte forskerne at bildets funksjon, til forskjell fra skrift ble mest pynt i presentasjonene. Bildene fikk imidlertid en annen og faglig funksjon når elevene øvde til presentasjonen. Elevenes muntlige presentasjon av lysbildene bidro til at kartbildene ble forstått i sammenheng med de faglige tekstene, og elevene hadde en stor faglig framgang fra pre- til posttest.

Nyttig i opplæringen for minoritetesspråklige

Casen viser hvordan bilder er spesielt godt egnet i undervisningen av minoritetsspråklige elever. Å se en båt i en sluse eller tømmer som fløtes på en elv, innebærer en annen tilnærming enn å lese eller høre en forklaring av begrepene. Når bildet er i sentrum for samtalen om begrepet, kan elevenes forståelse forankres i både en språklig og en visuell representasjon av fenomenet.

Rapportserie: ARK&APP