TALIS 2008 – internasjonale resultater, 2009

Norske skoleledere gir lærerne lite konkret tilbakemelding på deres undervisningspraksis. Lærerne har stort behov for profesjonell utvikling. Samtidig er norske lærere i særklasse når det gjelder trivsel og tiltro til at de bidrar til elevenes læring med sin undervisning.

Det viser OECD-studien Teaching And Learning International Survey (TALIS), som er gjennomført blant lærere og skoleledere på ungdomstrinnet.

Rapporten ”Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS” viser at norske lærere skiller seg klart ut med de mest positive svarene når det gjelder generell jobbtilfredshet og vurdering av hvordan de lykkes med undervisningen. Samarbeidsklimaet mellom elever og lærere, sett med lærernes øyne, er også bedre i Norge enn i noe annet TALIS-land.

Resultatene fra den internasjonale rapporten peker imidlertid på en rekke utfordringer. Internasjonalt svarer skoleledere på mer enn hver tredje skole at undervisningen på skolen blir hemmet av mangelen på kvalifiserte lærere. I Norge er andelen 30 prosent.

Analysen tyder videre på en sterk individuell kultur og svakt utviklet skolekultur. Både den daglige undervisningen og lærernes kompetanseheving er primært sett på som et individuelt ansvar. Selv om flertallet av lærerne har deltatt i en eller annen form for faglig og yrkesmessig utvikling, ønsker 70 prosent av norske lærere seg mer.

Lærerne får i liten grad kvalitativ vurdering av sitt pedagogiske arbeid. Skoleledelsen er overveiende av administrativ karakter, og evnen til å ta tak i dårlig undervisning er svakt utviklet.

OECD-studien Teaching and Learning International Survey (TALIS) er en komparativ undersøkelse om forholdene for undervisning og læring. Den gir svar på en rekke spørsmål om holdninger, praksis og erfaringer knyttet til temaene faglig og yrkesmessig utvikling, undervisningspraksis og holdninger til undervisning, skoleleders vurdering og tilbakemelding til lærer, og skoleledelse. Andre sentrale temaer er skole- og klasseromsklima og lærernes yrkestilfredshet

Norge har sammen med 23 andre land deltatt i undersøkelsen blant lærere og rektorer på ungdomstrinnet. NIFU STEP er ansvarlig for den norske delen av undersøkelsen. Den norske rapporten blir lagt frem på en konferanse i september 2009.

Hva er TALIS?