Elevinspektørene 2003 – en analyse av resultatene

Nasjonal analyse av Elevinspektørene fra skoleåret 2002/03 viser at det er store forskjeller mellom skoler i hvordan elevene vurderer opplæringen og det sosiale miljøet.

Analysen av Elevinspektørene for skoleåret 2002-2003 er ferdigstilt. Rapporten er utarbeidet av LÆRINGSlaben og Markeds- og mediainstituttet (MMI) på oppdrag av Læringssenteret.

Elevinspektørene er et elektronisk verktøy for å innhente elevers erfaringer, vurderinger og synspunkter på egen opplæring. I alt har 68 570 elever deltatt i undersøkelsen skoleåret 2002–2003.

Rapporten inneholder en analyse av elevenes svar på ulike vurderingsområder. Hovedkonklusjonen i rapporten er at det er høy trivsel i norsk skole, men kun middels motivasjon for læring. En interessant observasjon er at det ikke nødvendigvis er de samme elevene som stortrives og som samtidig er høyt faglig motiverte.

Rapporten har også hatt som mål å undersøke gyldigheten i de svarene som elevene gir i Elevinspektørene, det vil si validiteten. Dessuten er dataene fra undersøkelsen vektet, slik at de foreliggende dataene er blitt så representative som mulig for elever på ungdomstrinnet og i videregående skole for hele landet.

Elevundersøkelsen