Beskrivelse av vurdering og evaluering i norsk skole

Utdanningsdirektoratet har laget en rapport som skal brukes i OECDs gjennomgang av hvordan evaluerings- og vurderingssystemer kan forbedre kvalitet, likeverd og effektivitet i grunnopplæringen.

Norge er ett av 24 land som deltar i OECD-prosjektet Review on Evaluation and Assessment Frameworks for Improving School Outcomes.

I rapporten har Utdanningsdirektoratet beskrevet og drøftet Norges arbeid med

  • systemvurdering
  • skolevurdering
  • lærervurdering
  • individuell vurdering

Med unntak av lærervurdering er det stor aktivitet på alle områdene både nasjonalt og lokalt. Det er blant annet satt i gang flerårige satsinger og utviklet mange verktøy for å få bedre kunnskap om tilstanden i norsk utdanning.

Rapporten synliggjør utfordringen med å bearbeide informasjonen og bruke den målrettet i arbeidet med organisasjonsutvikling og i det pedagogiske arbeidet med å forbedre elevenes læringsutbytte.

OECD har også skaffet seg informasjon om Norges arbeid med evaluering og vurdering gjennom en ukes ekspertbesøk i desember 2010. På bakgrunn av besøket og landrapporten skal OECD levere en rapport til Norge før sommeren. Rapporten vil inneholde vurderinger av Norges arbeid på evaluerings- og vurderingsfeltet, både de sterke sidene og hvilke utfordringer vi bør arbeide videre med.

OECD avslutter prosjektet med en komparativ rapport i 2012 som bygger på informasjon fra alle de 24 deltakerlandene.