Deltakerundersøkelsen yrkesfaglærere 2023

Videreutdanningen for yrkesfaglærere får gode skussmål

Åtte av ti yrkesfaglærere som har tatt videreutdanning, mener at studiet har bidratt til at elevene får et større faglig utbytte. De som har deltatt på fysiske samlinger er mer fornøyde med læringsutbyttet enn de som har deltatt digitalt. Det er blant funnene i deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere. 

Hovedfunn:

  • Åtte av ti lærere mener at studiet har bidratt til at elevene får et større faglig utbytte.
  • De som har deltatt på fysiske samlinger opplever dette som viktig for læringsutbyttet.
  • Kvaliteten på videreutdanningen vurderes som god.
  • Det er flere som har stipendordning enn vikarordning.

Åtte av ti mener studiet har bidratt til større faglig utbytte for elevene

Majoriteten av deltakerne oppgir å være enige i at eget læringsutbytte fra studiet har positive ringvirkninger for utvikling av egen praksis som lærer. Særlig gjelder dette refleksjon over egen praksis, som ni av ti uttrykker at studiet har bidratt til. Videre oppgir åtte av ti å være enige i at studiet har bidratt til mer praktisk jobbing med elevene og at elevene kan få et større faglig utbytte, og at det generelt har forbedret undervisningen og gjort lærerne mer engasjert i arbeidet. Flertallet av deltakerne er motiverte for å ta i bruk det de har lært ved skolen og har også forstått hvordan de skal gjøre det. Kollegaer oppgis som viktigst for at den nye kompetansen skal tas i bruk.

Fysiske samlinger positivt for læringsutbyttet

60 prosent av studiene var lagt opp som helt nettbaserte studier. Deltakere på helt nettbaserte studier vurderer studiene til å ha lavere kvalitet enn de som var deltakere på studier som ikke var helt nettbaserte. Av de som hadde fysiske samlinger som en del av studiet, svarte 94 prosent at fysiske samlinger var ganske viktig eller svært viktig for læringsutbytte. Samtidig viser undersøkelsen at halvparten av deltakerne er enige i at nettbaserte samlinger kan erstatte fysiske samlinger uten at det går utover læringsutbytte, mens en av fire ikke er enig i dette.

Kvaliteten på videreutdanningen oppleves som god

Når det gjelder deltakernes hovedinntrykk av kvaliteten på studiet, svarer 83 prosent at kvaliteten på studiet har vært god eller svært god. Dette er omtrent som i fjor. Syv av ti oppgir at forventningene deres til studiet i stor eller svært stor grad er blitt oppfylt. Et stort flertall av deltakerne sier seg enig i at studiet i stor eller svært stor grad har vært relevant og praksisnært.

Flere med stipendordning enn vikarordning

63 prosent av yrkesfaglærerne oppgir at de har stipendordning, mens 37 prosent oppgir at de har vikarordning. Andelen med stipendordning er størst ved bygg- og anleggsteknikk, elektro- og datateknologi og teknologi- og industrifag. Andelen som oppgir å ha stipendordning har økt de siste to årene. Majoriteten av yrkesfaglærerne opplever tilretteleggingen for videreutdanning ved egen skole som god.

 

Om rapporten