Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter samisk historie og samfunn 1

  • utforske økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle forhold for ulike folkegrupper i Sápmi/Sábme/Saepmie og drøfte årsaker til og konsekvenser av møter mellom ulike folkegrupper
  • drøfte årsaker til og endringer i samisk barneoppdragelse og reflektere over arbeidsfordeling mellom kjønnene i det samiske samfunnet
  • reflektere over hvordan ulike perspektiver har preget og preger forskning på urfolk
  • gjøre rede for endringer i ressursutnyttelse og livsformer i Sápmi/Sábme/Saepmie fra veidesamfunn til i dag og drøfte konsekvensene av denne utviklingen
  • drøfte et selvvalgt samisk samfunnsfaglig tema ved hjelp av ulike kilder
  • sammenligne hvordan samiske tradisjoner og verdier fra ulike samiske områder framstilles i ulike muntlige og skriftlige kilder
  • beskrive ulike teorier om samenes opphav og reflektere over det å kjenne sin egen og andres identitet
  • gjøre rede for et samisk kulturuttrykk og reflektere over hvordan det har blitt påvirket av andre kulturer
  • utforske tro og verdenssyn i det samiske samfunnet og sammenligne det med andre trosretninger og verdenssyn
  • beskrive ulike revitaliseringsprosesser i Sápmi/Sábme/Saepmie og reflektere over hvordan disse påvirker samenes situasjon i dag
  • analysere ulike årsaker til demografiske endringer i Sápmi/Sábme/Saepmie og drøfte hvilke konsekvenser dette har hatt og har for individ og samfunn og for bærekraftig utvikling
  • gjøre rede for nasjonalstaters politikk overfor urfolk i Sápmi/Sábme/Saepmie og sammenligne denne politikken med politikken som føres overfor andre urfolk

Underveisvurdering

Standpunktvurdering