Rettslære (RTL01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter rettslære 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og drøfte skillet mellom rett og rettferdighet i en rettsstat
- utforske og bruke ulike rettskilder for å løse juridiske problemstillinger
- identifisere parter, krav, rettslig grunnlag og juridisk problemstilling og gjennomføre juridisk drøfting for å komme fram til en konklusjon
- utforske og drøfte dagsaktuelle juridiske problemstillinger eller rettsspørsmål
- utforske demokratiets stilling i Norge og Sápmi/Sábme/Sáepmie og gjøre rede for grunnleggende menneskerettigheter som ivaretar dette
- utforske rettsforholdet mellom individ og offentlig forvaltning og bruke sentrale regler om saksbehandling
- bruke sentrale regler om personvern og utforske juridiske problemstillinger som oppstår i forbindelse med bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
- bruke grunnleggende vilkår til å vurdere spørsmål om erstatning
- utforske reaksjonssystemet og bruke straffleggingsbetingelsene til å vurdere straff etter rettsregler om seksuallovbrudd, voldslovbrudd og vinningslovbrudd
- utforske og drøfte dagsaktuelle juridiske rettsspørsmål som gjelder ivaretakelse av miljøet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i rettslære 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de bruker rettsreglene i samfunnet og juridisk metode til å løse juridiske problemstillinger. Elevene viser og utvikler kompetanse gjennom innsikt i og forståelse av ulike rettslige forhold og hva juridisk refleksjon innebærer i et demokratisk samfunn.
Læreren skal tilrettelegge for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte muntlige, skriftlige og digitale måter å tilegne seg og vise kompetanse i faget på og gjennom å motivere elevene til å utforske og være aktivt kunnskapssøkende. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i rettslære 2, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i rettslære 2.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i rettslære 2 etter avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i rettslære 2 basert på kompetansen eleven har vist gjennom bruk og forståelse av juridisk metode, rettsreglene i samfunnet og juridisk refleksjon.