Rettslære (RTL01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter rettslære 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- reflektere over Norge som rettsstat og vurdere maktfordeling, rettssikkerhet og legalitetsprinsippet i Norge
- utforske og drøfte hvilken funksjon rettsreglene har i samfunnet
- utforske og bruke ulike rettskilder for å løse juridiske problemstillinger
- identifisere parter, krav, rettslig grunnlag og juridisk problemstilling og gjennomføre juridisk drøfting for å komme fram til en konklusjon
- utforske prinsippet om barnets beste og bruke sentrale regler i barneloven
- bruke regler om rettigheter og plikter mellom ektefeller og mellom samboere og regler som gjelder ved inngåelse og oppløsning av ekteskap
- gjøre rede for reglene om uskifte og bruke regler om arv etter lov og testament
- gjøre rede for rettigheter og plikter i arbeidslivet og bruke sentrale regler om inngåelse og avslutting av arbeidsforhold, varsling og trakassering
- bruke sentrale regler om likestilling og diskriminering i samfunnet
- utforske grunnprinsippene i avtaleretten og forskjellen mellom ulike typer kjøp og bruke sentrale regler om kjøperens og selgerens plikter og rettigheter i forbindelse med forbrukerkjøp og angrerett
- utforske og drøfte dagsaktuelle eller rettshistoriske juridiske problemstillinger
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i rettslære 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de bruker rettsreglene i samfunnet og juridisk metode til å løse juridiske problemstillinger. Elevene viser og utvikler også kompetanse gjennom innsikt i og forståelse av ulike rettslige forhold og hva juridisk refleksjon innebærer i et demokratisk samfunn.
Læreren skal tilrettelegge for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte muntlige, skriftlige og digitale måter å tilegne seg og vise kompetanse i faget på og gjennom å motivere elevene til å utforske og være aktivt kunnskapssøkende. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i rettslære 1, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i rettslære 1.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i rettslære 1 etter avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i rettslære 1 basert på kompetansen eleven har vist gjennom bruk og forståelse av juridisk metode, rettsreglene i samfunnet og juridisk refleksjon.