Vg2 rørlegger (RLF02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter varmeteknikk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for ulike vannbårne energisystemer og drøfte energibesparende tiltak og alternative fornybare energikilder
- sveise og føye sammen rør med ulike metoder, vurdere brannsikkerhet og gjennomføre tiltak
- tegne et varmeanlegg, gjennomføre en forenklet utregning av varmebehovet og dokumentere dette
- bygge og trykkprøve et enkelt vannbåret varmeanlegg, gjøre rede for hvordan komponentene i et varmeanlegg virker, og gjennomføre regulering av vannmengdene
- fylle opp og starte et vannbåret varmeanlegg og drøfte konsekvensene for vannkvaliteten og driftssikkerheten i anlegget
- gjennomføre isolering av et varmeanlegg og drøfte hvordan ulike typer isolering kan være energibesparende
- utforske hvordan automatikk og styring fungerer på varmeanlegg
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget varmeteknikk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget varmeteknikk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget varmeteknikk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget varmeteknikk basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.