Årsplan matematikk 10. trinn 2025/2026
Gruppe:
10A, 10B, 10C, 10D
Periode:
14.08.25–19.06.26
Trinn:
10. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Matematikk er et sentralt fag for å kunne forstå mønstre og sammenhenger i samfunnet og naturen gjennom modellering og anvendelser. Matematikk skal bidra til at elevene utvikler et presist språk for resonnering, kritisk tenkning og kommunikasjon gjennom abstraksjon og generalisering. Matematikk skal forberede elevene på et samfunn og arbeidsliv i utvikling ved å gi dem kompetanse i utforsking og problemløsing.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
- utforske og generalisere multiplikasjon av polynomer algebraisk og geometrisk
- utforske og sammenligne egenskaper ved ulike funksjoner ved å bruke digitale verktøy
- lage, løse og forklare ligningssett knyttet til praktiske situasjoner
- regne ut stigningstallet til en lineær funksjon og bruke det til å forklare begrepene endring per enhet og gjennomsnittsfart
- utforske sammenhengen mellom konstant prosentvis endring, vekstfaktor og eksponentialfunksjoner
- hente ut og tolke relevant informasjon fra tekster om kjøp og salg og ulike typer lån og bruke det til å formulere og løse problemer
- planlegge, utføre og presentere et utforskende arbeid knyttet til personlig økonomi
- bruke funksjoner i modellering og argumentere for framgangsmåter og resultater
- modellere situasjoner knyttet til reelle datasett, presentere resultatene og argumentere for at modellene er gyldige
- utforske matematiske egenskaper og sammenhenger ved å bruke programmering
Kommentar
Økonomi og prosentregning vil blir behandlet vår 2023 i tverrfaglig tema "folkehelse og livsmestring"
Se overordnet del:
Hvordan skal vi lære dette?
Underveisvurderinger
Vi legger vekt på elevmedvirkning og lærelyst ved at elevene får utforske matematikk og løse matematiske problemer gjennom å velge strategier, være kreative, resonnere og reflektere.
Dialog om elevenes utvikling i matematikk er også viktig. Elevene skal få mulighet til å prøve og feile. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over sin egen faglige utvikling.
Vi gir veiledning om videre læring og tilpasser opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin.
Se læreplan:
Læringsaktiviteter og ressurser
Vi jobber med diverse programmer på pc, blant annet campus inkrement og kikora. Vi jobber også i bok.
Vi jobber mye tverrfaglig.