Vg3 helsearbeidarfaget (HEA03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringa er at lærlingen skal kunne
- vurdere, planleggje og gjennomføre tiltak som aukar helsekompetansen til pasientar og brukarar
- planleggje og gjennomføre tiltak som fremjar trivsel og bidreg til auka livskvalitet for brukarar og pasientar gjennom livsløpet
- planleggje og gjennomføre grunnleggjande sjukepleie for akutt og kronisk sjuke og menneske med samansette og komplekse behov
- planleggje, gjennomføre, vurdere og dokumentere førebyggjande, habiliterande og rehabiliterande pleie- og omsorgstiltak
- kartleggje funksjonsnivået og omsorgsbehovet til pasientar og brukarar og utføre grunnleggjande sjukepleie og miljøarbeid tilpassa brukarar og pasientar i alle aldrar
- observere symptom på psykiske lidingar og rusmisbruk og foreslå tiltak
- identifisere og kartleggje ernæringsbehov hos brukarar og pasientar i samarbeid med andre yrkesgrupper og lage til måltid som er i tråd med kostråda frå helsemyndigheitene
- identifisere teikn på omsorgssvikt, vald og overgrep og andre urovekkjande forhold, og setje i verk tiltak i tråd med rutinane og prosedyrane til verksemda
- gi heilskapleg omsorg til alvorleg sjuke og døyande og ta vare på dei pårørande
- kommunisere, samhandle og bruke relasjonskompetanse i møte med pasientar, brukarar og pårørande frå ulike kulturar og med ulik moglegheit til å kommunisere
- observere og vurdere systematisk tilstand og endringar hos pasientar og brukarar og dokumentere i digitale journalsystem
- orientere, i samarbeid med anna helsepersonell, pasientar, brukarar og pårørande om rettane deira til helse- og omsorgstenester
- vurdere kva behov pasientar og brukarar har for hjelpemiddel og velferdsteknologi, og rettleie i bruken av dette
- bruke digitale kommunikasjonsverktøy og rettleie pasientar, brukarar og pårørande om bruk av slike verktøy
- bidra i tverrfagleg samarbeid for å sikre heilskaplege pasientforløp
- gjere greie for strategiar for konflikthandtering og førebyggje konfliktar i praksis
- samarbeide med frivillige organisasjonar og andre aktørar om å leggje til rette for helsefremjande tiltak
- utføre fagleg og etisk forsvarleg helsehjelp i tråd med gjeldande regelverk
- følgje gjeldande regelverk for legemiddelhandtering og observere, rapportere og dokumentere verknadene og biverknadene av legemiddel
- bruke relevant medisinsk utstyr ved observasjon og vurdering av tilstanden til pasientar og brukarar
- utføre førstehjelp etter gjeldande retningslinjer og følgje rutinar for varsling
- utføre arbeid etter gjeldande retningslinjer for hygiene og gjennomføre smitteverntiltak
- forstå og overhalde gjeldande regelverk om teieplikt og personvern og vise digital dømmekraft
- følgje gjeldande regelverk ved bruk av tvang og reflektere over eigen maktposisjon i møte med pasientar og brukarar
- vareta pasient- og brukarmedverknad i arbeidet
- reflektere over og ta miljømedvitne val i yrkesutøvinga
- gjennomføre arbeidet etter gjeldande regelverk for helse, miljø og sikkerheit, følgje rutinar for uønskte hendingar og internkontrollar og arbeide for kontinuerleg kvalitetsforbetring
- bruke ergonomiske prinsipp i yrkesutøvinga
- reflektere over kva det vil seie å vere ein profesjonell helsefagarbeidar, og praktisere dette i yrkesutøvinga
- vareta eigne rettar og plikter i arbeidsforholdet og gjere greie for korleis partane i arbeidslivet utfører samfunnsrolla si i den norske modellen
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingane viser og utviklar kompetanse i vg3 helsearbeidarfaget når dei bruker kunnskapar, ferdigheiter og kritisk tenking til å løyse arbeidsoppgåver i faget.
Instruktøren skal leggje til rette for lærlingmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgåver. Instruktøren og lærlingane skal vere i dialog om utviklinga til lærlingane i helsearbeidarfaget. Lærlingane skal få høve til å uttrykkje kva dei opplever at dei meistrar, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Instruktøren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at lærlingane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i faget.
