Gipsmakerfaget (GIP03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål 

  • planlegge, gjennomføre og dokumentere prosesser med et gipsarbeid
  • finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
  • gjøre rede for tradisjonelle og nye gipsprodukters egenskaper og bruksområder og bruke denne kunnskapen i eget arbeid og i samarbeid med andre
  • grunnlinjer og særtrekk i stilhistorien og bruke dette som referanse for eget arbeid
  • gjengi og beskrive en form med frihåndstegning
  • utforske og modellere en form i leire
  • bruke spesialiserte tegneprogram til å planlegge arbeidet
  • lage ekte form, forloren form og forskjellige silikonformer
  • vurdere formål og begrunne valg av støpeform ut fra arbeidsoppgave
  • støpe produkter i gips
  • vurdere og gjennomføre tiltak for å restaurere dekor, gjenstander eller overflater som er skadet, eller som må konserveres
  • tegne profiler og lage sjablonger til trekningsarbeider
  • utføre trekningsarbeider
  • montere utstøp og trekninger på en byggeplass i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • utføre fagmessig retusjering og reparasjon av overflater i kalkmørtel og gips
  • vurdere skader og tiltak for å reparere og restaurere tak med Rabitz-puss og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker sluttresultatet
  • gjøre rede for hvordan stukkmarmor og stucco lustro utføres, og reflektere over bruk av disse i nye sammenhenger
  • anvende og vedlikeholde verktøy og materialer i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • beregne tid og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
  • vurdere miljøeffekter for bruk og valg av materialer og gjøre rede for hvordan kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk
  • arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter

Underveisvurdering