Vg3 gartnerfaget (GAR03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere plantedyrking etter både konvensjonelle og økologiske metoder
- styre og kontrollere utviklingen av en plante under ulike dyrkingsforhold, fra formering til ferdig produkt, ut fra jord- og vannanalyser og miljømessige vurderinger
- identifisere vanlige fysiologiske skader, skadegjørere og nytteorganismer og behandle planter mekanisk, biologisk og kjemisk
- utarbeide en risikoanalyse i arbeid med planteproduksjon og utføre arbeidet på en måte som er ergonomisk riktig og i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- vurdere muligheten for gjenbruk og flerbruk av ressurser og foreslå miljø- og energiøkonomiserende tiltak
- beskrive prosesser i planter og planteprodukter etter høsting og lagre planteprodukter etter ulike lagringsteknikker
- planlegge, gjennomføre og vurdere bruk av planter og planteprodukter som estetiske og kulturelle elementer
- utforske og gjøre rede for kulturplanters betydning som mat, medisin og dekorasjon i et historisk perspektiv
- identifisere kulturplanter med norske og botaniske navn
- identifisere planter som kan være giftige eller gi allergi og presentere alternativer til disse
- måle opp et areal, vurdere beplantning og presentere en skisse i tråd med kundens ønske
- gjennomføre en beplantning i samsvar med en plan og lage en skjøtselsplan som dokumenterer arbeidsoppgaver for et område
- vedlikeholde planter i ulike miljøer og optimalisere forholdene for plantene ut fra plantenes behov
- beskrive og drøfte ulike omsetningsformer og økonomiske, politiske og organisatoriske rammebetingelser for gartnernæringen
- velge og bruke maskiner og utstyr, både i planlegging og gjennomføring av ulike arbeidsoperasjoner, og i markedsføring av produkter og tjenester
- delta i planlegging og gjennomføring av en kostnadseffektiv og miljøvennlig gartnerproduksjon og vurdere sammenhengen mellom dyrkingsmetode og utbytte i ulike planteproduksjoner
- utarbeide anbud i forbindelse med arbeidsoppdrag
- klargjøre produkter for salg, og kalkulere og fastsette pris på produktene
- vurdere muligheten for produktutvikling og lage utstillinger som en del av markedsføring
- forstå og bruke regelverket for plantehelse og bruk av plantevernmidler i eget arbeid
- kontrollere importert plantemateriale for sykdom og smittefare i henhold til gjeldende regelverk
- lagre, pakke og transportere planter etter kontrollrutiner og dokumentasjonskrav
- vedlikeholde og føre tilsyn på bygninger, maskiner og utstyr
- vedlikeholde og føre tilsyn på vannings- og dreneringssystemer, og beskrive ulike hydrotekniske løsninger
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 gartnerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 gartnerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.