Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplaner
  • Ernæringskokkfaget – modulstrukturert opplæring for voksne
  • Om faget
  • Fagets relevans og sentrale verdier

Ernæringskokkfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (EKF05‑01)
Fagets relevans og sentrale verdier

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • Læreplan i Ernæringskokkfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (EKF05‑01) - Bokmål, PDF
  • Læreplan i Ernæringskokkfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (EKF05‑01) - Bokmål, Word
Til overordnet del

  • Forsiden av læreplanen
    • Fagets relevans og sentrale verdier
    • Kjerneelementer
    • Tverrfaglige temaer
    • Grunnleggende ferdigheter
    • Mattrygghet
    • Demokrati, yrkesidentitet og arbeidsliv
    • Råvarekunnskap, bærekraft og håndverksferdigheter
    • Ernæring, måltidsutvikling og folkehelse
  • Vurderingsordning
  • Gyldighet og innføring
  • Fagkoder

Laster

Vg3 ernæringskokkfaget handler om valg av råvarer og tilberedning av ernæringsriktig mat og spesialkost i tråd med nasjonale, samiske og internasjonale mattradisjoner og trender. Faget handler videre om produksjon av helsefremmende og trygge måltider som skal bidra til matomsorg og gode måltidsopplevelser ved ulike institusjoner. Vg3 ernæringskokkfaget omfatter tilberedning av daglig kosthold for mange mennesker i tråd med helsemyndighetenes kostråd og gjeldende regelverk. Faget skal bidra til å utvikle selvstendige, samarbeidende og omstillingsdyktige fagarbeidere i et arbeidsliv i endring.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg3 ernæringskokkfaget skal bidra til framstilling av ernæringsriktig mat og spesialkost etter ulike brukeres ønsker og behov. Gjennom kritisk tenkning, medvirkning, etisk refleksjon og arbeidsoppgaver utvikler lærlingene innsikt i sammenhengen mellom ressursbruken i dag og behovet for å ta vare på og utnytte ressursene for framtidige generasjoner. Vg3 ernæringskokkfaget skal også bidra til forståelse av medbestemmelse og medansvar på arbeidsplassen.

Opplæringens verdigrunnlag i overordnet del

For faget:

  • Kort om restaurant- og matfag
  • Modulstrukturert opplæring for voksne i videregående
  • Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen
Forrige sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring