Utprøving av langtidsoppgaven

Våren 2025 prøver vi ut langtidsoppgaven for andre gang på videregående skole. På sikt kan en langtidsoppgave bli et alternativ eller supplement til dagens eksamensformer i videregående opplæring. 

Utprøvingene skal gi oss viktig kunnskap om hvordan en langtidsoppgave kan fungere som en sluttvurdering i ulike fag. Arbeidet har bakgrunn i anbefalinger fra eksamensgruppa og fullføringsreformen.  

Langtidsoppgaven er den del av et større arbeid med forsøk og utprøvinger på vurderingsfeltet, for å sikre god sammenheng mellom vurderingsordninger og læreplanene etter LK20. Vi ønsker for eksempel at kritisk tenkning, refleksjon og elevmedvirkning skal bli bedre ivaretatt i eventuelle nye eksamensformer.

Langtidsoppgaven prøves ut i fagene

Gjennomføring av langtidsoppgaven 

Elevene skal være med på å utforme sin langtidsoppgave. Faglærer skal gi veiledning for å sikre at oppgaven er gjennomførbar og at den gir eleven mulighet til å vise kompetanse i faget. De ulike fagene har forskjellige krav til hva elevene skal produsere og levere.

Omfang og tid

Langtidsoppgaven skal prøves ut i perioden fra 2. januar til 11. april 2025. Faglærere kan selv velge når i perioden langtidsoppgaven skal gjennomføres. Arbeidsomfanget for elevene skal være på inntil 20 undervisningstimer a 45 minutter. Tid til avsluttende fagsamtale kan komme i tillegg til dette. 

Samarbeid og bruk av hjelpemidler

Elevene kan bruke alle hjelpemidler som de ellers bruker i opplæringen. I arbeidet med langtidsoppgaven skal elevene være etterrettelige ved innhenting av informasjon fra ulike kilder og ved hjelp av ulike verktøy. Elevene kan også samarbeide med medelever og eksterne aktører, samt bruke KI, så lenge bruken er etterrettelig og etterprøvbar. 

Vurdering av langtidsoppgaven 

Langtidsoppgaven skal ta utgangspunkt i relevante kompetansemål i læreplanene. Det er viktig at faglærer er tydelig på hva som skal inngå i og vektlegges i vurderingen, slik at dette er kjent for elevene før de starter opp med arbeidet. Langtidsoppgaven vurderes av elevens faglærer og en ekstern faglærer, for å legge til rette for en mest mulig rettferdig og pålitelig vurdering.

Avsluttende fagsamtale

I flere av fagene legges det opp til en avsluttende fagsamtale med elev, lærer og ekstern faglærer. For å sikre at dette blir håndterbart gir de ulike fagene rom for tilpasninger, som for eksempel at den avsluttende fagsamtalen gjennomføres i par, grupper eller for et utvalg av elevene.  

Vurderingskriterier

Vurdering av elevens kompetanse skal ta utgangspunkt i vurderingskriterier som er kjent for elevene på forhånd. I vurderingen av langtidsoppgaven kan det legges vekt på både kompetansen som vises underveis og kompetansen som vises ved slutten av arbeidet.  

Karaktersetting

Langtidsoppgaven er en del av underveisvurderingen i faget, og kan inngå i vurderingsgrunnlaget til standpunktkarakteren. Det er derfor faglærer som har siste ord i vurderingen og som setter karakteren. 

Elever som deltar i utprøvingen, følger ordinær eksamensordning.  

NTNU evaluerer utprøvingen 

Utprøvingen av langtidsoppgaven evalueres av forskere ved NTNU. De skal se på i hvilken grad langtidsoppgaven møter de fire kvalitetskriteriene: validitet, reliabilitet, håndterbarhet og rettferdighet. De skal også undersøke hva som kjennetegner bruk av hjelpemidler når elever jobber med en oppgave over tid. Evalueringen vil foregå via digitale spørreskjema for alle deltakerskoler. For noen skoler vil evalueringen også innebære observasjon og/eller intervjuer.