Hopp til hovedinnhold
logo
  • Høyringar
  • Presse
  • Kalender
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Profesjons- og organisasjonsutvikling

      • Videreutdanning
      • Kompetansepakker
      • Lokal kompetanseutvikling
      • Arbeid med kvalitetsutvikling
      • Veiledning av nyutdannede
    • Verktøy

      • Ekstern vurdering
      • Tilstandsrapport
      • Ståstedsanalyser
      • Brukerundersøkelser
      • Utvikle praksis sammen
      • Vurder kvalitet i læremidler
    • Temasider

      • Digital kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og rapporter
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Administrere brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Generell del av læreplanen (UTGÅTT)

Generell del av læreplanen (UTGÅTT)

Læreplanens generelle del utdyper formålsparagrafen i opplæringsloven, angir overordnede mål for opplæringen og inneholder det verdimessige, kulturelle og kunnskapsmessige grunnlaget for grunnskolen og videregående opplæring. Generell del av læreplanverket er videreført fra R-94 og L97.

Artikkel
Sist endret: 25.08.2015
Generell del inngår i Kunnskapsløftet 2006 og er erstattet av overordnet del i Kunnskapsløftet 2020.

Innhold

  • Innleiing
    • Det meiningssøkjande mennesket
      • Kristne og humanistiske verdiar
        • Kulturarv og identitet
        • Det skapande mennesket
          • Kreative evner
            • Tre tradisjonar
              • Kritisk sans og skjønn
                • Vitskapeleg arbeidsmåte og aktive elevar
                • Det arbeidande mennesket
                  • Teknologi og kultur
                    • Læring og arbeid
                      • Undervisning og eiga læring
                        • Frå det kjende til det ukjende
                          • Tilpassa opplæring
                            • Allsidig utvikling av alle
                              • Rolla åt læraren og rettleiaren
                                • Formidlingsevne og aktiv læring
                                  • Læring som lagarbeid
                                  • Det allmenndanna mennesket
                                    • Konkret kunnskap og heilskaplege referanserammer
                                      • Felles forståing i eit spesialisert samfunn
                                        • Internasjonalisering og tradisjonskunnskap
                                        • Det samarbeidande mennesket
                                          • Ein samansett ungdomskultur
                                            • Plikter og ansvar
                                              • Livskunnskap frå fellesskapet i skole og opplæring
                                                • Eit breitt læringsmiljø: Elevkultur, foreldredeltaking og lokalsamfunn
                                                • Det miljømedvitne mennesket
                                                  • Ny Naturfag, økologi og etikk
                                                    • Menneske, miljø og interessekonfliktar
                                                      • Naturglede
                                                      • Det integrerte mennesket
                                                        Neste
                                                        Til toppen

                                                        Fant du det du lette etter?

                                                        Fant du det du lette etter?
                                                        • Kontakt
                                                        • Tlf: 23 30 12 00
                                                        • Udirbloggen
                                                        • Personvern og informasjonskapsler