Teknologi endrer skolen – sammen må vi bestemme hvordan
Råd om kunstig intelligens i skolen
Her finner du kunnskap og støtte til skoler og skoleeiere i arbeidet med kunstig intelligens (KI). Innholdet er basert på samarbeid med skoler, kommuner, universiteter og høgskoler.
Råd om KI i skolen
- Løft frem relevante områder i læreplanverket. For eksempel personvern, kildekritikk og opphavsrett.
- Skolen og læreren vurderer når KI er relevant å bruke, ut fra mål og innhold i læreplanene. Læreren er den pedagogiske lederen i klasserommet, som legger til rette for gode læringsprosesser.
- Legg vekt på variasjon i opplæring og vurdering. Utforsk tilnærminger som gir læreren trygghet på at det er elevens egen kompetanse som blir vurdert.
- Snakk med elevene om hva KI er, hvilke muligheter teknologien gir, men også hvilke farer den bringer med seg. Utforsk gode arbeidsprosesser og læringsformer sammen.
- Ha dialog med foresatte om digital praksis og bruk av KI-verktøy på skolen og hjemme.
- Bruk profesjonelle læringsfellesskap for å dele kunnskap, og samarbeide om komplekse utfordringer som det er vanskelig å møte alene. Skoleeier og skoleleder må prioritere utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse.
- Skap en kultur for utprøving og evaluering av pedagogisk praksis.
- Bruk sikre løsninger som er godkjent og personvernvurdert av skoleeier
- Ta hensyn til elevenes alder og modenhet, og vis særlig forsiktighet overfor yngre barn. Benytt de tekniske mulighetene som finnes til å tilpasse verktøyene for best mulig pedagogisk bruk.
Rådene har ulik relevans for skoleeier, skoleleder, lærer og foresatte.
Bruk av KI i skolen, må basere seg på lokale juridiske, etiske og pedagogiske vurderinger.
Mer om de enkelte rådene
Aktuelle rapporter
- Skjermbrukutvalgets temarapport "Konsekvenser av skjerm i skolen – et kunnskapsgrunnlag fra skjermbrukutvalget"
- NOU 2023:19 Læring, hvor ble det av deg i alt mylderet? — Bruk av elev- og studentdata for å fremme læring
- OECD - Digital Education Outlook 2023
- UNESCO (2023) Global Education Monitoring Report, 2023: Technology in Education: A Tool og Whose Terms? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
- Bruk av generativ kunstig intelligens i offentlig sektor (Digdir)