Læreplan i veve- og håndstrikkeduodjifaget Vg3 / opplæring i bedrift (VHD3-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2022

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Formål

Veve- og håndstrikkeduodjifaget er et identitetsskapende fag og det har en kulturbærende funksjon. Som urfolk har samene skapt sine klær, bruksting og prydting av materialer fra naturen og utviklet håndverk. Faget skal bidra til å ivareta og videreføre samiske verdier, tradisjoner, kunnskaper og ferdigheter. Faget skal medvirke til å fylle samfunnets behov for verdiskapning gjennom utvikling av veve- og håndstrikkeduodji som en samisk håndverks- og kulturtradisjon og et område for næring. Videre skal faget ivareta samfunnets behov for kvalifiserte duodjihåndverkere. Faget skal også ivareta samfunnets behov for produksjon, reparasjon og vedlikehold av tradisjonelle og nye klær, sjal, belter, vevde, flammede og flettede bånd, grener og andre bruks- og prydgjenstander og utvikling av nye produkter, design og mote i et urfolks perspektiv.

Veve- og håndstrikkeduodjifaget skal utvikle den enkeltes evne til å vurdere materialkvalitet og materialsammensettingen, utvikle mønsterforståelse, evne til å skille ulike vevde og håndstrikkede produkter og ferdigheter i ulike teknikker. Videre skal faget bidra til kunnskap om veve- og håndstrikketradisjoner, særpreg og historie i Sápmi. Entreprenørskap er et sentralt element i faget og skal bidra til kunnskaper og ferdigheter om forretningsutvikling og nyskapingsprosesser. Opplæringen skal bidra til å utvikle forståelse for økonomi og forhold mellom produksjon og marked og utvikle kompetanse i kundebehandling.

Opplæringen skal legge vekt på praktisk arbeid og bruk av fagspråk og regional samisk duodjiterminologi. Videre skal opplæringen tilrettelegge for selvstendig planmessig arbeid, kreativitet, kritisk refleksjon og forståelse for etiske og estetiske problemstillinger.

Fullført og bestått opplæring fører frem til fagbrev. Yrkestittel er veve- og håndstrikkeduojar.

Side 1 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!