Læreplan i tekstilduodjifaget Vg3 / opplæring i bedrift (TED3-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2022

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter Vg3

Produksjon og tradisjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • ta mål, lage og tilpasse mønstre til kofter med tilbehør og andre bruksting
  • planlegge egen arbeidsprosess og lage arbeidstegninger
  • planlegge arbeidet i tråd med bedriftens kvalitetssystem og HMS-instrukser
  • overføre mønstre til materialer og klippe og merke materialet
  • utnytte materialer på en hensiktsmessig måte
  • utføre maskin- og håndsøm, frynsing og andre teknikker ved produksjon av kofter og tekstilt tilbehør og andre tekstile duodjiprodukter
  • gjøre rede for ulike koftetyper og utbredelsesområdene deres
  • gjøre rede for tradisjoner og regionale særpreg i tekstilduodji
  • beskrive materialenes egenskaper og utføre stell og vedlikehold av tekstilduodjiprodukter
  • velge pressemetode ut fra materiale og bruksområde
  • lage dekorasjoner og tilbehør til duodjiprodukter av andre materialer
  • velge og bruke maskiner og utstyr i produksjonen
  • bruke fagspråk og regional samisk duodjiterminologi i kommunikasjon med kunder og samarbeidspartnere

Design og produktutvikling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lage idéskisser og arbeidstegninger til produktutvikling
  • bruke tradisjonelle samiske former og symboler i duodji som utgangspunkt for nyskaping
  • tolke og nyttiggjøre seg av trender og moter
  • konstruere og tilpasse grunnmønster
  • velge og begrunne bruk av ulike snitt, materialer og sømteknikker
  • bruke digitale verktøy i arbeid med design og produktutvikling

Næring, økonomi og marked

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • innhente opplysninger om offentlig lov og regelverk og drøfte ulike selskapsformer for en virksomhet
  • forklare forskjellen mellom regnskap for en bedrift, næringsoppgave, merverdiavgiftsoppgave og selvangivelse og hvordan disse kan brukes i videreutvikling av bedriften
  • regne ut pris på produkter og tjenester på grunnlag av tidsbruk og materialforbruk og beregne lønnsomhetsgrad for produksjon
  • ta i bruk metoder for innhenting og analyse av markedsdata og bruke dataen i markedsføring og salg
  • kommunisere med kunder ved klager og reklamasjoner
  • gjøre rede for bransjens organisering i Sápmi og i Norge

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!