- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4.årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
- Vurdering
Etter 4.årstrinn
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke ulike muntlige uttrykk alt etter situasjoner
- framføre tekster
- samtale om hvordan språkbruk kan virke i positiv og negativ hensikt
- lytte til, lese og framføre ulike skjønnlitterære tekster ut fra egen interesse og samtale om dem
Skriftlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lese aldersadekvate tekster med flyt, sammenheng og forståelse for innholdet i teksten
- ordne tekster med overskift, innledning og avslutning
- skrive med sammenhengende og funksjonell håndskrift
- gjenkjenne og bruke noen språklige virkemidler i egne tekster
- skrive fortellinger, dikt, brev og sakpreget tekst
- finne stoff til egne skrive- og arbeidsoppgaver på biblioteket og Internett og skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy
Tradisjonell kunnskap
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke slektskapsbenevnelsene
- samtale om navn fra dyreriket innenfor samiske næringer som reindrift, husdyrhold, fiske og fangst
- samtale om lokale samiske stedsnavn og deres betydning og sammenligne med norske og andre stedsnavn om slike finnes
- bruke tradisjonelle fortellinger i eget arbeid
Språket i bruk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- forklare og vise med eksempler hvordan ord kan avledes
- beskrive språk og språkbruk, ordklasser og deres funksjon
- bruke de viktigste rettskrivningsreglene
- samtale om hva flerspråklighet innebærer
Side 7 Av 14