Rammeverk for kartleggingsprøver

Hva er Utdanningsdirektoratets kartleggingsprøver?

Formål

Formålet med kartleggingsprøvene er å finne elever som trenger ekstra oppfølging for å kunne følge forventet progresjon i begynneropplæringen.

Utdanningsdirektoratet forvalter kartleggingsprøver i lesing og regning for 1. og 3. trinn. Prøvene i lesing og regning for 3. trinn er obligatoriske å gjennomføre for skolene.
Skoleeier1 er ansvarlig for at elevene gjennomfører obligatoriske prøver. Skolene kan frita elever som oppfyller gitte vilkår.

Skolene skal ikke rapportere resultatene til Utdanningsdirektoratet.

Historikk for kartleggingsprøver

I St.meld. nr. 31 (2007 – 2008) Kvalitet i skolen, la Regjeringen fram planer for videreutvikling av det nasjonale prøvesystemet, herunder kartleggingsprøvene. Obligatoriske kartleggingsprøver i leseferdighet og tallforståelse og regneferdighet for 2. trinn ble gjennomført første gang i 2008. Obligatoriske prøver i leseferdighet for 1. og 3. trinn ble innført i hhv. 2009 og 2010. Prøver i tallforståelse og regneferdighet for 1. og 3. trinn ble innført i hhv. 2011 og 2010, og ble tilbudt skoler og skoleeiere som frivillige prøver.

Kartleggingsprøve i engelsk og kartleggingsprøve i digitale ferdigheter ble gjennomført første gang i hhv. 2011 og 2013, som frivillige, elektroniske prøver.

Hvorfor rammeverk for kartleggingsprøver?

Rammeverk for kartleggingsprøver skal etablere et felles grunnlag for utforming, gjennomføring, analyse og rapportering av kartleggingsprøvene. Ved å beskrive prøvenes innhold og form skal rammeverket bidra til klarhet og åpenhet rundt kartleggingsprøvene. Det er også et grunnlag for kvalitetssikring av prøvene. Rammeverket definerer formålet med kartleggingsprøver og beskriver prøvenes konstrukt. Det angir felles retningslinjer og psykometriske krav til utforming av prøvene og for rapportering.

Rammeverket skal sikre stabilitet og kvalitet i arbeidet med prøvene. Utdanningsdirektoratet har ansvar for å følge opp og revidere rammeverket på bakgrunn av erfaringer fra prøvegjennomføringer.

Organisering av arbeidet med kartleggingsprøver

Arbeidet med kartleggingsprøver omfatter og involverer flere fagmiljøer med ulike oppgaver og ulike ansvarsområder. Nærmere rolleavklaringer er beskrevet i gjeldende avtaler med institusjoner som skal utarbeide de ulike prøvene og med en ekstern kvalitetssikrer.

Ansvarsfordeling i arbeidet med kartleggingsprøver

Utdanningsdirektoratet skal

  • utvikle og gjennomføre kartleggingsprøver på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet
  • utforme rammeverk forankret i gjeldende læreplanverk
  • inngå avtaler med institusjoner som skal utarbeide prøvene og med ekstern kvalitetssikrer
  • godkjenne de ferdige prøvene
  • utvikle og drifte Utdanningsdirektoratets prøvetjeneste og udir.no
  • informere om og administrere gjennomføringen av prøvene, behandle data i henhold til personopplysningsloven og håndtere eventuelle pressehenvendelser

Ekstern kvalitetssikrer skal

  • kvalitetssikre konstrukter, oppgaver og oppfølgingsgrenser underveis i prøveutviklingen, samt foreslå nødvendige forbedringer, på grunnlag av tekniske rapporter fra utprøvinger
  • kvalitetssikre de endelige prøvene i sin helhet før gjennomføring

Prøveutvikler skal

  • utarbeide prøver med tilhørende støttemateriell
  • informere om og administrere utprøvinger i prøveutviklingsfasen
  • dokumentere arbeidet med prøveutvikling i en teknisk rapport
  • analysere data fra gjennomføring og foreslå nødvendige endringer i prøven og i støttemateriellet

Prøvene og tilhørende støttemateriell er Utdanningsdirektoratets eiendom, og kan ikke distribueres uten avtale med Utdanningsdirektoratet.


 

1 Kommunen er skoleeier for offentlige grunnskoler (opplæringsloven § 13-1). For friskoler er styret det øverste ansvarlige organ (friskoleloven § 5-1).