Redegjørelse av mangfoldig elevgruppe

Stortingsmeldingen Fullføringsreformen (Meld. St. 21 (2020-2021)) trekker frem fem gjenstridige utfordringer innen videregående opplæring. 

Blant disse er at videregående opplæring i for liten grad er tilpasset den mangfoldige elevgruppa. 

Arbeidet med å utvikle et nytt rammeverk for innhold og struktur er én del av Udirs oppfølging av fullføringsreformen. Siden dagens fag- og timefordeling har unntak for noen elever, er det relevant å redegjøre for hvem i en mangfoldig elevgruppe som har eller skal ha særskilte rettigheter i fag- og timefordelingen. I dag gjelder det elever som har rett til opplæring i og på samisk, elever med rett til opplæring i tegnspråk, og elever som ikke har hatt opplæring i fremmedspråk utover engelsk i grunnskolen.

Redegjørelsen avgrenses til elever som har forutsetninger for å oppnå generell studiekompetanse innenfor ordinær fag- og timefordeling. Et sentralt spørsmål er hvorvidt et mer fleksibelt rammeverk i seg selv kan ivareta elevenes varierte behov, og eventuelt redusere behovet for unntak i fag- og timefordelingen. 

Udir ønsker å invitere relevante berørte parter til et webinar om temaet i løpet av høsten 2025.