Dialogkonferanser
Formålet med dialogkonferansene er å hente innspill til arbeidet med å utvikle nytt rammeverk for innhold og struktur i studieforberedende opplæring. Høsten 2025 besøker vi skoler i alle fylker for å møte elever, lærere og skoleledere. I tillegg skal vi møte studenter og representanter fra universiteter og høyskoler.
Skoleledere, skoleeiere og statsforvaltere
I januar 2025 arrangerte Udir en dialogkonferanse for skoleeiere, skoleledere og statsforvaltere. Formålet med konferansen var å utforske temaet lokal fleksibilitet som en del av nytt rammeverk for innhold og struktur i vgo. På dag 1 drøftet deltakerne fleksibilitet i dagens regelverk, og hvilke muligheter og hindringer som finnes i regelverket. Dag 2 tok for seg fremtidens rammeverk, både forventninger til arbeidsprosessen og forventninger til fremtidens rammeverk for innhold og struktur. Alle fylker var representert på samlingen.
Tilbakemeldinger
Deltakerne på samlingen ser flere hindringer enn muligheter i dagens fag- og timefordeling. Mye av fleksibiliteten som ligger i rammeverket oppleves å være teoretisk og vanskelig å bruke i praksis. Skolelederne, skoleeierne og statsforvalterne som deltok på samlingen ønsker seg mer fleksibilitet. Spesielt timestyringen, som bestemmer minstetallet for timer per fag, trekkes fram som begrensende. Et nytt rammeverk bør også ha tydelige rammer som gir tilstrekkelig fleksibilitet, og det må ha færre unntak enn i dag. Samtidig som behovet for større fleksibilitet er stort, må ikke fag- og timefordelingen være for fleksibel. Både skoleeiere, skoleleder og statsforvaltere advarer om at det kan bli vanskelig å veilede dersom fleksibiliteten er så stor at det er uklart hva innholdet er.
Mange innspill handler om at Vg1 studiespesialiserende er helt uten valgmuligheter for elevene. Det er en opplevelse av at det er for mange fellesfag og for mange karakterer. I den forbindelse blir temaet studieforeberedthet særlig relevant. Det stilles spørsmåltegn ved om dagens regelverk gjør elever i studieforberedende opplæring godt nok forberedt på høyere utdanning.
Flere ønsker seg at elevene skal bli bedre studieforberedt, og at arbeidet med framtidas skole bør ta utgangspunkt i hva det innebærer å være student.
Brukerstyrte organisasjoner og elev- og studentorganisasjoner
I mai 2025 arrangerte Udir dialogkonferanser for brukerstyrte organisasjoner, elev- og studentorganisasjoner. Til konferansen for brukerstyrte organisasjoner inviterte vi paraplyorganisasjonene Samarbeidsforumet av Funksjonshemmedes Organisasjoner (SAFO) og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO). Organisasjonene valgte selv ut deltakere med relevant kompetanse om fag- og timefordelingen. Følgende deltok på samlingene:
Handikappede Barns foreldreforening (HBF), Norges Handikapforbunds Ungdom (NHFU), Angstforeningen, Diabetesforbundet, Autismeforeningen, ADHD Norge, Hørselspedagogene, Hørselshemmedes landsforbund (HLF), Norske Samers Riksforbunds ungdomsutvalg (NSR-Nuorat), Norsk studentorganisasjon (NSO), Unge funksjonshemmede (UngFunk) og Elevorganisasjonen (EO).
Tilbakemeldinger
Deltakerne på konferansen ønsker at det skal være mer fleksibilitet og større valgfrihet for elevene i studieforberedende opplæring, hvor særlig valgfriheten må være større allerede fra vg1. Flere organisasjoner mener dagens fellesfag tar for stor plass og mener at elevene bør ha flere valgfrie fag. De etterlyser også mer tverrfaglighet og praktisk undervisning, samt større vektlegging av grunnleggende ferdigheter som studieteknikk, kildekritikk og akademisk skriving, og det bør innføres flere dannelsesfag.
Alle organisasjonene ønsker klarere definisjoner av hva det betyr å være studieforberedt, og etterlyser et tettere samarbeid mellom videregående opplæring og høyere utdanning for å sikre at elevene er godt rustet for videre studier, arbeidsliv og samfunnsdeltakelse.
Mange ønsker bedre tilrettelegging for elever med ulike behov. Samtidig etterlyses en styrket og mer tilgjengelig rådgivningstjeneste, både på ungdomsskolen og videregående skole, slik at elever får bedre veiledning i sine utdanningsvalg.
Lærerorganisasjoner
I mai 2025 arrangerte Udir en dialogkonferanse for lærerorganisasjoner. På konferansen deltok representanter fra følgende organisasjoner: Utdanningsforbundet, Skolenes landsforbund, Norsk lektorlag, Nettverk for samiskopplæring og Skolelederforbundet. Formålet med konferansen var å hente innspill til arbeidet med å utvikle nytt rammeverk for innhold og struktur i studieforberedende opplæring. Yrkesfaglig utdanningsprogram var ikke et tema på denne dialogkonferansen.
Tilbakemeldinger
I fremtidens studieforberedende opplæring ønsker organisasjonene større fleksibilitet, mer rom for faglig fordypning, samt tydeligere krav og forventninger til elevenes kompetanse. Organisasjonene er enige i at kvaliteten i studieforberedende kan styrkes, og at valg som gjør elevene bedre studieforberedt bør prioriteres. Alle organisasjonene ønsker klarere definisjoner av hva det betyr å være studieforberedt, og bedre samarbeid mellom videregående skole og høyere utdanning. '