Skolebidragsindikatorer for grunnskolen for 2022+2023

Én av seks skoler bidrar mer enn forventet til å løfte elevenes resultater

En stor del av forskjellene i resultater på nasjonale prøver kan forklares med hvilke elever skolene har. Likevel ser noen skoler ut til å bidra mer til elevenes resultater enn andre.

Hovedfunn

  • 2 av 3 skoler bidrar på nivå med landsgjennomsnittet.
  • Oslo har flest skoler som bidrar over snittet på både 1.–4. trinn og 5.-7. trinn.
  • Agder har flest skoler som bidrar under snittet på 5.–7. trinn.
  • Vestland og Nordland har flest kommuner som bidrar over snittet på 5.–7. trinn.

Mindre forskjeller i skolebidragene enn i resultatene

Når vi ser på skolebidragene, blir forskjellene mellom skolene mindre enn når vi ser på de faktiske resultatene. Det betyr at mange av skolene som har lave resultater på nasjonale prøver, har elever som har kommet langt i forhold til sitt utgangspunkt.

Skolebidragene varierer mer på 1.–4. trinn enn på 5.–7. trinn. Det henger sammen med at skolebidragene på 5.–7. trinn er basert på både elevenes familiebakgrunn og deres tidligere resultater på nasjonale prøver, mens skolebidragene på 1.–4. trinn bare er basert på elevenes familiebakgrunn. Elevenes tidligere resultater har større betydning for deres nåværende resultater enn deres familiebakgrunn har.

Spredning i bidrag og faktiske resultater mellom offentlige skoler, skalapoeng. 2022+2023
 Persentil1.–4. trinn 5.–7. trinn 
 SkolebidragFaktiskSkolebidragFaktisk
10. persentil-2,746,6-1,846,2
25. persentil-1,548-147,4
Median-0,149,6049
75. persentil1,251,10,850,7
90. persentil2,552,71,552,3
Spredning5,26,13,46,1
Antall1449 1477 

Kommunebidragene varierer mindre enn skolebidragene ettersom de er beregnet på grunnlag av flere elever, og dermed er mindre påvirket av tilfeldig variasjon. Som for skolebidragene, er spredningen i kommunebidragene mindre enn i de faktiske resultatene på nasjonale prøver for begge trinn.

Spredning i bidrag og faktiske resultater mellom kommuner, skalapoeng. 2022+2023
Persentil1.–4. trinn5.–7. trinn
 SkolebidragFaktiskSkolebidragFaktisk
10. persentil-2,546,4-1,346,4
25. persentil-1,647,7-0,647,4
Median-0,449,10,148,5
75. persentil0,4500,949,6
90. persentil0,950,81,750,9
Spredning3,44,434,5
Antall317 330 

Oslo har flest skoler som bidrar mer enn snittet på 1.–4. trinn

For 65 prosent av de offentlige skolene i landet kan vi ikke med sikkerhet si at elevene presterer høyere eller lavere på nasjonale prøver på 5. trinn enn forventet ut fra deres foreldrebakgrunn. 17 prosent av skolene har elever som i snitt presterer signifikant høyere enn forventet, og på 18 prosent av skolene presterer elevene signifikant lavere enn forventet.

Oslo har høyest andel skoler som bidrar mer enn landsgjennomsnittet. På 45 prosent av skolene presterer elevene høyere på nasjonale prøver på 5. trinn enn det deres familiebakgrunn skulle tilsi. Nordland, Trøndelag og Agder har høyest andel skoler som bidrar under landsgjennomsnittet, om lag 30 prosent.

Hva er skolebidragsindikatorer?

Presentiler og spredning

Agder har flest skoler som bidrar under snittet på 5.-7. trinn

For 65 prosent av skolene kan vi ikke med sikkerhet si at elevene presterer høyere eller lavere på nasjonale prøver på 8. trinn, gitt deres foreldrebakgrunn og prestasjoner på nasjonale prøver på 5. trinn. På 16 prosent av skolene presterer elevene signifikant høyere enn forventet, og på 18 prosent av skolene presterer elevene signifikant lavere enn forventet.

Oslo har høyest andel skoler som bidrar mer enn landsgjennomsnittet, 47 prosent. Agder har høyest andel skoler som bidrar under landsgjennomsnittet, 29 prosent.

Agder har flest kommuner som bidrar under snittet på 1.–4. trinn

Det er kommunene som har ansvar for alle de offentlige skolene i landet. Hva kommunen som skoleeier gjør, kan også ha betydning for elevenes resultater. Når vi snakker om kommunebidrag, ser vi bort fra skolenivået og ser på alle elevene på de offentlige skolene i en kommune.

I 65 prosent av kommunene presterer elevene i snitt som forventet på nasjonale prøver på 5. trinn, gitt deres foreldrebakgrunn. I 28 prosent av kommunene presterer elevene signifikant lavere enn forventet, mens i kun 7 prosent presterer elevene signifikant høyere enn forventet. Denne asymmetriske fordelingen av kommuner henger sammen med at flere av de største kommunene har et kommunebidrag som ligger over snittet. Disse påvirker landsgjennomsnittet i større grad enn det de mange små kommunene gjør.

Viken har den høyeste andelen kommuner der elevene i snitt presterer signifikant høyere enn forventet, mens ingen av kommunene i Møre og Romsdal, Troms og Finnmark og Trøndelag har elever som i snitt presterer høyere enn forventet. Agder har den høyeste andelen kommuner som bidrar under landsgjennomsnittet, 45 prosent.

Vestland og Nordland har flest kommuner som bidrar over snittet på 5.7. trinn

På 5.–7. trinn fordeler kommunene seg mer symmetrisk enn på 1.–4. trinn. Flertallet av kommunene, 59 prosent, har et bidrag som ikke er forskjellig fra landsgjennomsnittet. 20 prosent av kommunene har elever som presterer signifikant høyere enn forventet, og 21 prosent av kommunene har elever som presterer lavere enn forventet.

Vestland og Nordland har den høyeste andelen kommuner der elevene i snitt presterer signifikant høyere enn forventet, rundt 30 prosent. Trøndelag har den høyeste andelen kommuner som bidrar under landsgjennomsnittet, 29 prosent.

Små forskjeller mellom de største kommunene

Generelt sett er forskjellene blant de største kommunene små. Forskjellene er naturlig nok størst på 1.–4. trinn, fordi det her justeres kun for elevenes familiebakgrunn. Når det i tillegg justeres for tidligere resultater, slik som på 5.–7. trinn, skiller det kun 1,5 skalapoeng mellom kommunene.

På 1.–4. trinn har Oslo, Bærum, Sandnes og Stavanger et kommunebidrag som er signifikant over landsgjennomsnittet, mens Tromsø og Trondheim har et bidrag som ligger signifikant under landsgjennomsnittet. Kommunebidraget for Asker, Bergen, Drammen, Lillestrøm og Kristiansand er ikke signifikant forskjellig fra landsgjennomsnittet.

Oslo, Asker, Drammen og Bergen har et kommunebidrag på 5.–7. trinn som er signifikant høyere enn landsgjennomsnittet. Trondheim og Kristiansand har et bidrag som er lavere enn landsgjennomsnittet, mens Sandnes, Bærum, Tromsø, Stavanger og Lillestrøm har et kommunebidrag som ikke er signifikant forskjellig fra landsgjennomsnittet.