Forskningsprogram for digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole
Programmet har som overordnet mål å utvikle ny forskningsbasert kunnskap om digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole. Formidling av forskningsresultater er en viktig del av arbeidet. Programmet skal ferdigstilles i 2030.
I regjeringens Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole (2023-2030) er et av tiltakene å «etablere et forskningsprogram for målrettet forskning på tema for og om digitalisering og digital kompetanse i sektor». Programmet skal bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan økt digitalisering i samfunnet og utbredelse av digital teknologi påvirker utdanningssektoren.
Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet ønsker at forskningsprogrammet skal bli et forskningsløft for barnehage- og skolesektoren som griper fatt i kjerneområdene av digitalisering i barnehage og skole.
Forskningsprogrammet vil både bygge videre på den kunnskapen vi allerede har, og utvikle ny kunnskap.
Sentrale temaer:
- hvilken rolle digitalisering spiller i lek, læring, utvikling og trivsel i barnehage og skole, i tillegg til underveis- og sluttvurdering i skolen.
- barnehage- og skoleansattes kompetanse og profesjonsutøvelse.
- mellommenneskelige aspekter i barnehage og skole
- endringer i barnehagens og skolens roller og etikk, og hva det betyr for barn, unge, ansatte, foreldre og ledere.
- sentrale prosesser som er førende for arbeidet i barnehager og skoler, som anskaffelser, arbeidsvilkår, styringsdokumenter og ansvarsfordeling.
Programplan - Forskningsprogram for digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole.
Forskningsprogrammet skal vare fra 2024–2030.
Prosjekter
Webinar
Torsdag 13. februar inviterer vi til to webinarer om forskningsprogrammet, ett for barnehagesektor og ett for skolesektor.
Kl. 12.00: Hva trenger vi å vite om digitalisering i barnehagen?
Kl. 14.00: Hva trenger vi å vite om digitalisering i skolen?