Evaluering av eksamener i samfunnsfag
Hvordan fungerer eksamensordningene med forberedelsedel og alle hjelpemidler tillatt i tre ulike samfunnsfag? Rambøll har evaluert eksamensordningene på vegne av Utdanningsdirektoratet.
Evalueringen har fire overordnede temaer:
- forberedelsesdagen
- hjelpemiddelordningen
- elevenes mulighet til å vise kompetanse på eksamen
- sensorenes vurdering av kompetanse på eksamen
Rambøll har evaluert følgende fag:
- Medie- og informasjonskunnskap 2
- Politikk og menneskerettigheter
- Samfunnsøkonomi 2
Ulik vurdering av forberedelsesdagen i fagene
Elevene har arbeidet både alene og i grupper på forberedelsesdagen. Flertallet av elevene i de tre fagene sier at læreren var tilgjengelig for spørsmål på forberedelsesdagen.
Elevene i medie- og informasjonskunnskap er i størst grad enige i at temaene gitt på forberedelsesdagen bidro til at de var godt forberedt til eksamen. Lærere og sensorer i samfunnsøkonomi er minst grad enig i at forberedelsesdelen er avgjørende for at elevene kan få vist kompetanse på eksamensdagen.
Lærere og sensorer i politikk og menneskerettigheter er i minst grad enige i at det er godt samsvar mellom forberedelsen og eksamensoppgaven. Lærere og sensorer i de to andre fagene vurderer samsvaret mellom forberedelse og eksamensoppgave som bedre
Nesten alle elevene brukte hjelpemidler
Nesten alle elevene som har besvart spørreundersøkelsen oppgir at de benyttet hjelpemidler og kilder under eksamen i de tre fagene. Læreboken var det mest brukte hjelpemiddelet i alle tre fag. Elevene opplevde hjelpemidlene som nyttige og nesten alle som har brukt kilder sier at de også har henvist til hvilke kilder de har brukt.
Sensorene i samfunnsøkonomi opplever i størst grad at elevene bruker relevante og etterrettelige kilder. Halvparten av sensorene i politikk og menneskerettigheter vurderer at elevenes kildebruk er relevant og etterrettelig, mens 40 prosent av sensorene i medie- og informasjonskunnskap sier det samme om sine elever.
Delte meninger om eksamensordningen måler kompetanse
Omlag 70 prosent av sensorene og lærerne i medie- og informasjonskunnskap mener eksamensordningen er godt egnet til å vurdere elevenes kompetanse. I faget politikk og menneskerettigheter mener 60 prosent det samme.
Blant sensorene og lærerne i samfunnsøkonomi er det bare 40 prosent som mener at eksamensordningen er godt egnet til å vurdere elevenes kompetanse. De er kritiske til hjelpemiddelordningen og 50 prosent mener den ikke gir et godt grunnlag for å vurdere elevenes kompetanse.
Lærerne i alle de tre fagene mener at hjelpemiddelordningen er til størst fordel for de sterkeste elevene.
Utdanningsdirektoratets oppfølging av rapporten
Rapporten peker særlig på utfordringer med hjelpemiddelordningen og eksamensordningen i samfunnsøkonomi. Utdanningsdirektoratet har på bakgrunn av rapporten anbefalt Kunnskapsdepartementet å vurdere en todelt modell for hjelpemiddelbruk til eksamen i samfunnsøkonomi.