Evaluering av eksamen våren 2008

Rambøll Management har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert to eksamener som ble gjennomført for første gang våren 2008; eksamen i norsk med hovedmål og sidemål på samme dag for 10. trinn, og felles eksamen i engelsk for Vg1 studieforberedende utdanningsprogrammer og Vg2 yrkesforberedende utdanningsprogrammer.

Evalueringen ble gjennomført ved hjelp av en spørreundersøkelse blant elever, lærere og sensorer. I tillegg ble det gjennomført 10 kvalitative intervjuer med lærere og sensorer i hhv. norsk og engelsk.

 

Resultatene fra evalueringen av eksamen i norsk på 10. trinn gir et bilde av en omstridt ordning, hvor innsigelsene mot ordningen hovedsakelig dreier seg om at elevene skal prøves i to målformer på en dag, og at dette anses som en uhensiktsmessig måte å prøve elevenes kompetanse i norsk på. Det er imidlertid relativt stor variasjon i svarene til elevene, mens lærere og sensorer er mer entydig negative til ordningen.

Evalueringen av felles eksamen for engelsk Vg1 studieforberedende og engelsk Vg2 yrkesforberedende peker på en rekke utfordringer knyttet til en felles eksamen for disse to elevgruppene. Disse utfordringene relateres til hvorvidt man ser det som ønskelig eller hensiktsmessig med felles læreplan for disse elevgruppene. Videre påpekes det at organiseringen av undervisningen for elevene på yrkesfag, som er fordelt over to år gjør det vanskelig for disse elevene å få en kontinuitet i opplæringen, og dette oppfattes som problematisk fra så vel elever, lærere og sensorer.