Økt lærertetthet på ungdomstrinnet
Høsten 2012 bevilget Stortinget 1,5 milliarder kroner over fire år til 600 nye lærerstillinger på ungdomstrinnet. Forskere fra SSB og Frischsenteret finner at det har blitt flere lærere, men at det er foreløpig er få tegn til at elevenes læringsutbytte har økt.
Om oppdraget
På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet undersøker forskere fra SSB, Frischsenteret og Fafo effektene av satsningen på økt lærertetthet på ungdomstrinnet i perioden 2012-2016. De nye lærerstillingene har hatt til hensikt å øke lærertettheten i ordinær undervisning.. Det overordnede målet er at ressursen skal bidra til at elever opplever økt læringsutbytte og bedre læringsmiljø, også elever med særlige behov. Dette vil for eksempel kunne gi seg uttrykk i redusert behov for spesialundervisning.
Konklusjoner i artikkelen
De kvantitative analysene som ligger til grunn for artikkelen sammenligner skoler som fikk ekstra ressurser med tilsvarende skoler som ikke fikk midler. Så langt har forskerne kommet frem til at gjennomsnittsstørrelsen på gruppene i ordinær undervisning er blitt lavere, men det er ingen tegn til at elevenes læringsutbytte har økt. Læringsutbytte er undersøkt ved å sammenligne resultater fra skriftlig eksamen og nasjonale prøver. Forskerne understreker at resultatene er foreløpige og at videre analyser og data for nye elevkull vil gi sikrere konklusjoner og en beskrivelse av hva satsningen har ført til. Det viktigste forbeholdet i artikkelen er at elevsammensetningen ved skoler som har mottatt ekstra ressurser kan ha endret seg på en måte som gjør dem systematisk annerledes enn sammenligningsskolene. Forskerne finner imidlertid ikke tegn til dette i datamaterialet.
Videre arbeid
Artikkelen som nå foreligger er første leveranse i et større evalueringsprosjekt. I desember 2017 vil sluttrapporten fra denne evalueringen gi et godt bilde av hvordan tiltaket har fungert. Konklusjonene fra dette oppdraget vil, sammen med andre pågående forskningsprosjekter, kunne bidra til et bedre kunnskapsgrunnlag omkring effekt av ulike former for økt ressursinnsats.